Belangrijke driepunter voor Stedum tegen Appingedam

STEDUM - Stedum heeft vandaag drie belangrijke punten aan het totaal toe kunnen voegen. Tegen concurrent Appingedam werd in eigen huis met 2-0 gewonnen. In de strijd om de zesde plaats, die recht geeft op promotie, hebben de Stedumers nu alles in eigen hand. Stedum begon zonder een aantal vaste waarden. Ronald Werkman, Marcel Mulder en Jaap Dijkema waren geblesseerd. Trainer Brouwer koos er voor om Hergen Balkema in de spits te positioneren, waardoor Hendrik Niewold op de bank plaats moest nemen. Verder begonnen de talenten Mathijs Colstee en Yannick van der Berg in de basis, wat ten koste ging van Bas Bous en Jan Spijk.

De wedstrijd begon voortvarend voor de thuisploeg, want in de 4e minuut kon het Stedumer thuispubliek al juichen. Jacco Santing werd middels een ingooi van Wim Plijter diep gestuurd en wist naar binnen te snijden. Het schot vanaf rand strafschopgebied leek houdbaar voor keeper Zaagman, maar de bal verdween toch laag in de verre hoek: 1-0. Twee minuten later had de stand echter al weer gelijk kunnen staan toen de Damsters een grote kans kregen. Keeper Boelie de Sturler van Stedum wist met een prima reflex redding te brengen en zorgde er zo voor dat Stedum de voorsprong niet heel snel uit handen gaf. Weer twee minuten later was Stedum weer gevaarlijk aan de andere kant. Mathijs Colstee wist met een geweldige solo het vijandelijk strafschopgebied te betreden en wist tot een schot te komen. De doelman wist dit keer met een prima redding wel een doelpunt te voorkomen. Het spelbeeld ging redelijk gelijk op, maar na mate de wedstrijd vorderde ging Appingedam zich steeds meer ergeren aan scheidsrechter Wijma. In de ogen van de gasten kon de leidsman weinig goed doen, terwijl Wijma een prima wedstrijd floot. De Damsters wisten nog wel een aantal goede mogelijkheden te creëren in het eerste half uur, maar vonden telkens De Sturler op hun weg.

Moeilijker

In de 31e minuut leek Stedum echter de voorsprong te verdubbelen toen Jacco Santing er door leek te zijn. Santing legde prima breed op de mee gekomen Ferdi De Jonge. Alleen voor de keeper schoot de Jonge op de paal, een kans die had moeten zitten. Twee minuten later was De Jonge weer in kansrijke positie, al was deze mogelijkheid een stuk moeilijker. Een vrije trap van Andries de Vries werd door De Jonge over gekopt. Appingedam wist in het laatste kwartier van de eerste helft niet meer gevaarlijk te worden. Het kreeg nog wel een gele kaart in de naam van Jos Ridder, die na commentaar op de leiding voor het eerst in deze wedstrijd in het boekje ging.

Gretige indruk

Na de rust verscheen een ongewijzigd Stedum binnen de lijnen. Het eerste gevaar was voor het doel van de gasten toen Ferdi de Jonge een schot loste. Zaagman wist met een goede redding erger voor Appingedam te voorkomen. Even later kon Stedum counteren en kon Santing gevaarlijk worden, maar was de jonge aanvaller schoot hoog over. Een half uur voor tijd verving Hendrik Niewold de moegestreden Hergen Balkema. Niewold liet direct een gretige indruk achter en wist Bas Bous met een mooie steekbal diep te sturen. Bous vond ook doelman Zaagman op zijn weg en hield hier alleen een hoekschop aan over. Een minuut later dacht Niewold met een afstandschot de handen van het thuispubliek op elkaar te krijgen, de bal ging helaas voor Stedum net over. Stedum kreeg de kansen in de tweede helft om de voorsprong uit te breiden terwijl Appingedam geen gevaar meer kon stichten voor het Stedumer doel. Toch was het oppassen voor Stedum, zolang de marge slechts één doelpunt was. Tien minuten voor tijd werd aan deze onzekerheid een einde gemaakt toen de 2-0 genoteerd kon worden. Een lange bal vanuit de verdediging van Stedum werd gemist door de laatste man van Appingedam. Hierdoor kon Santing alleen op doelman Zaagman af gaan. Santing wist het overzicht te houden door breed te leggen op Niewold, die van dichtbij binnen kon tikken. De voorsprong had hierna groter moeten worden. Niewold probeerde een minuut later met een mooie boogbal de keeper te passeren, maar zijn poging geen net naast. Weer een minuut later werd Santing zeer onterecht teruggefloten voor buitenspel. Dezelfde Santing miste even later een levensgrote kans, nadat Jan Spijk hem alleen voor de keeper zette. In de laatste minuut moest Boelie de Sturler met een uitstekende reflex zorgen dat hij zijn doel schoon hield, nadat Appingedam de enige kans kreeg in de tweede helft.

Tegoed

Zo wist Stedum na twee nederlangen weer te winnen. Belangrijke punten voor de geel-zwarten, die de voorsprong op Appingedam naar acht punten zagen gaan. De Damsters hebben echter nog twee wedstrijden tegoed. SIOS is ook nog in de race voor de zesde plaats op de ranglijst. SIOS en Appingedam spelen dinsdag tegen elkaar en mogen beide geen punten meer laten liggen.