FC LEO laat Stedum met lege handen achter

STEDUM - Stedum heeft de thuiswedstrijd tegen FC LEO uit Leens niet in winst weten om te zetten. Na negentig minuten stond er een 0-2 nederlaag op het scorebord. een nederlaag die wederom niet nodig was.

door: Geert Vast

FC LEO kwam naar Stedum om vooral geen tegendoelpunt te krijgen. Dit was duidelijk te merken aan de tactiek die trainer Van der Ploeg aan zijn mannen mee gaf. De Leensters lieten de thuisploeg het spel maken en vingen de tegenstander op eigen helft pas op. Het waren dan ook de Stedumers die veelal in balbezit waren, maar hier te weinig mee deden om veelal gevaarlijk te worden. Met meer dan een aantal schoten van afstand op het doel van de gasten kon de ploeg niet gevaarlijk worden. Toch leek Stedum op voorsprong te komen. Via een uitbraak over de rechter flank door Jacco Santing kwam de bal terecht bij de goed meegelopen Ronald Werkman. Werkman leek duidelijk achter de bal te blijven, maar de grensrechter van de Leensters had waarschijnlijk in de gaten dat scheidsrechter Sietzema het niet kon belopen. De vlag ging dus ook maar de lucht in, waarna de arbiter het doelpunt afkeurde. De assistent scheidsrechter liet in het verloop van de wedstrijd nog een aantal keren zien niet veel van de buitenspelregel te snappen en zal op deze manier nog veel punten voor zijn team gaan pakken. Met deze teleurstelling hield Stedum nog steeds het meeste balbezit, terwijl de Leensters er met een counter uit probeerden te komen. Keeper Boelie de Sturler wist zijn doel echter schoon te houden, eenmaal schoot de lat hem zelfs te hulp na een kopbal van Peter Tuit.

Spaarzame aanvallen

In de tweede helft was een zelfde spelbeeld te zien. FC LEO liet Stedum wederom komen, maar weer leverde dit geen grote kansen op. Stedum kon voorin geen potten breken. Dit gaf de Leensters natuurlijk hoop en zo ging de ploeg halverwege de tweede helft ook iets meer naar voren spelen. En in één van de spaarzame aanvallen van de gasten was het meteen raak. De centrale middenvelder van FC LEO mocht zo maar aanleggen zonder ook maar aangevallen te worden. Het schot laag over de grond trof doel en een grote vreugde-uitbarsting van Leenster zijde was het gevolg. Bij Stedum vielen Bas Bous en Klaas Lubbers even later in, waarna Andries de Vries doorschoof naar het middenveld. Ook dit mocht niet baten, Stedum bleef voorin machteloos. Het was aan de andere kant wel weer raak. Wederom een afstandschot verdween achter de kansloze De Sturler, waarna Stedum de wedstrijd gewonnen gaf.

Wederom dus geen punten voor de Stedumers in een tot nu toe tegenvallend seizoen. Volgende week heeft de ploeg geen competitieverplichtingen, maar speelt het in het kader van het 75-jarig jubileum tegen een team van oud eerste elftal spelers. Het elftal heeft dus twee weken de tijd om het zelfvertrouwen weer wat op te vijzelen en het dan op te nemen tegen VVSV '09.