Gelijkspel Stedum tegen Potetos

STEDUM - Stedum moest in de eerste thuiswedstrijd van het nieuwe seizoen aantreden tegen Potetos. Deze degradant uit de 4e klasse won de eerste wedstrijd met 5-4 van Groen - Geel. De mannen in geel-zwart lieten in hun openingswedstrijd twee belangrijke punten achter in Appingedam. Het was dus zaak voor de Stedumers om de drie punten in eigen huis te houden. Dat lukte niet, want er werd met 3-3 gelijkgespeeld.

Trainer Rob Brouwer had zijn mannen opdracht gegeven om vroegtijdig de opbouw te verstoren en waar het mogelijk was druk te zetten. Dit om het spel van de tegenstander te ontregelen, en een snelle voorsprong te forceren. Waar je zou verwachten dat de les tegen Appingedam wel duidelijk was geweest lieten de mannen uit Stedum het de eerste 20 minuten totaal afweten. Werkelijk niets lukte en Potetos kon daardoor moeiteloos overeind blijven. Sterker nog, uit een van hun spaarzame uitvallen tikte een aanvaller de bal onberispelijk binnen: 0-1. Even was er een opleving bij Stedum, die de 1-1 opleverde. Na 30 minuten beging oud-Stedummer Tjeerd Egan een overtreding. De scheidsrechter was onverbittelijk en toonde de enigzins verbouwereerde speler de rode kaart. Potetos moest een uur verder met tien man. Tot aan de rust gebeurde er niet veel meer. Of het moeten de irritaties zijn geweest bij de onmachtige Stedumers en de benadeelde tegenstander.

In de rust voerde trainer Brouwer enkele wijzigingen door om beter te kunnen inspelen op de man meer situatie. Waar de Stedummers de eerste helft te veel door het centrum speelden, hoopte Brouwer dat zijn ploeg meer via de zijkanten ging spelen. Dit lukte maar gedeeltelijk. Stedum nam wel meer het heft in handen en was gedurende tweede helft de bovenliggende partij, alleen was het voetballend gezien allemaal erg pover. Toch creerden de geel-zwarten een aantal goede kansen. Zo schoot Siebrand Dijkema van dichtbij over en waren Jacco Santing en Ronald Werkman niet gelukkig in de afwerking. Uiteindelijk scoorde Siebrand Dijkema de bevrijdende 2-1 na goed doorzetten van Bas Bous. Nu was het zaak voor de Stedumers om deze voorsprong over de streep te trekken en zo de drie punten veilig te stellen.

Dat lukte niet want Potetos kwam op 2-2. Slecht uitverdedigen was hiervan de oorzaak. Waar alle Stedumers in voorwaartse beweging waren, werd de bal zomaar in de voeten van een tegenstander gespeeld. Deze buitenkansje leverde voor de bezoekers gelijk een doelpunt op. Stedum zetten nogmaals aan en Ronald Werkman schoot de 3-2 binnen. Met nog een aantal minuten te gaan leek de buit binnen, maar ruim in blessuretijd werden er twee punten weggegeven door de mannen uit Stedum. Slordig inspelen leidde de 3-3 in. Na het laatste fluitsignaal was de kater groot. Alweer in blesurretijd twee punten laten liggen.

Zaterdag moet Stedum uit naar V.V.K.