Koploper Zuidhorn te sterk voor Stedum

ZUIDHORN- Afgelopen zaterdag stond de topper tussen Zuidhorn en Stedum op het programma. Op papier een topper, in werkelijkheid was hier geen sprake van. Zuidhorn bleek namelijk niet één, maar twee maatjes te groot voor de Stedumers. Het was dan ook geen schande dat van de toekomstige kampioen werd verloren. De schade werd beperkt gehouden, voor het grootste deel te danken aan voortreffelijk keeperswerk van Dirk Pijl. Het werd "slechts" 1-0 voor de thuisploeg, dat vooral in de eerste helft kans op kans miste.

Zuidhorn heeft na de degradatie van vorig seizoen de selectie versterkt door een aantal oud-spelers terug te halen van Grijpskerk. Met in elke linie een speler die op eerste klasse niveau heeft gespeeld is het niet de vraag of Zuidhorn kampioen wordt, maar wanneer. De groenhemden leken de wedstrijd vroegtijdig te willen beslissen. Stedum werd direct onder druk gezet en met goed combinatiespel leek een openingstreffer niet lang op zich te wachten. Stedum wilde inzakken en waar mogelijk gaan counteren, maar de ploeg kon niets anders doen dan tegenhouden. Na vijf minuten leek Zuidhorn al op voorsprong te komen. Een lage voorzet vanaf rechts leek simpel binnen getikt te kunnen worden. Dirk Pijl dacht daar echter anders over en met een uiterste krachtinspanning voorkwam hij een snelle achterstand. Het was de eerste geweldige redding van Pijl, er zouden nog velen volgen.

Zuidhorn bleef aanvallen met verzorgd voetbal. Na 15 minuten leek Pijl dan toch gepasseerd te worden, maar kreeg hulp van Mark Nieborg die de inzet nog tot hoekschop wist te verwerken. De hoekschop leverde geen gevaar op, maar drie minuten later kreeg Zuidhorn dé kans om op voorsprong te komen. Yannick van der Berg maakte een overtreding op één van de aanvallers van Zuidhorn en leek te kunnen gaan douchen. De scheidsrechter toverde namelijk een rode kaart uit zijn borstzak, maar corrigeerde dit door de kaart te ruilen met een gele. Van der Berg mocht van geluk spreken, want het was een overtreding met een rood randje door het ontnemen van een scoringskans. Wat overbleef was een strafschop en Laurens Bloem (ex Oranje Nassau en Grijpskerk) nam plaats achter de bal. Heel Zuidhorn dacht al aan de meer dan terechte voorsprong, maar Bloem schoot de bal hard op de paal waardoor de brilstand nog steeds stand hield.

Stedum kwam amper aan voetballen toe, maar kreeg in de 26e minuut een vrije trap toegewezen. Tiemen Dijk besloot vanaf ongeveer 30 meter ineens op doel te schieten. De keeper leek zich ietwat te verkijken en zag het eerste schot van de wedstrijd op zijn doel op de lat belanden. Twee minuten later mocht Zuidhorn aanleggen voor eenzelfde situatie, deze vrije trap veranderde van richting en leverde dus niets meer op dan een hoekschop. Niet veel later moest Pijl weer handelend optreden door een steekpass te onderscheppen. Het was eigenlijk een wonder dat het nog steeds 0-0 was, de Stedumers waren er niet minder tevreden mee. Vlak voor rust konden de gasten zelfs op voorsprong komen nadat Jacco Santing van dichtbij tegen de keeper aan schoot na een scrimmage. Het was de enige echte kans die Stedum kreeg deze wedstrijd.

Het eerste kwartier na rust eenzelfde spelbeeld. Zuidhorn op jacht naar de voorsprong, Stedum met hangen en wurgen een tegendoelpunt proberen te voorkomen. Dit lukte de eerste tien minuten nog aardig, maar even later was de ban dan toch gebroken. Jammerlijk was dat er een persoonlijke fout van een Stedumer aan vooraf ging. Yannick van der Berg wilde een breedtepass geven, maar raakte de bal volkomen verkeerd. Zuidhorn pikte de bal op en met snelle tegenaanval stond aanvaller Janse van Zuidhorn oog in oog met Pijl. Janse omspeelde de doelman en schoof de bal uiteindelijk tussen de palen. Hierna probeerde de thuisploeg de voorsprong uit te breiden, maar werd de druk op het Stedumer doel wat minder. Stedum probeerde er met de rappe Robbert Slager (in de rust ingevallen voor Santing) uit te komen, maar de verdediging van Zuidhorn stond als een huis. Stedum kon dus geen moment gevaarlijk worden om ook maar één keer aanspraak te kunnen maken op een gelijkmaker. De ingevallen duisternis bleek voor beide ploegen een extra tegenstander, het zicht werd er namelijk niet beter op. Binnen de ploeg van Zuidhorn ontstond zelfs een beetje irritatie, de ploeg van trainer Lobers geloofde het wel en zo was er in het laatste gedeelte niet meer zoveel te beleven.