Matig Stedum wint ook van VVSV`09

STEDUM- De hoofdmacht van Stedum heeft zaterdag drie belangrijke punten gepakt in de wedstrijd tegen de schippers uit Ulrum, VVSV '09. In een slechte wedstrijd wist de plaatselijke VV met enige pijn en moeite de overwinning uit het vuur te slepen, in Stedum werd het 4-2 voor de geel-zwarten.

Toen de wedstrijd begon, was het inmiddels al een tijdje droog en kwam zelfs het zonnetje er af en toe doorheen; wat voor het publiek erg aangenaam was. Dit kon helaas niet gezegd worden over het niveau van de eerste helft. In de eerste helft was VVSV09 de betere ploeg en kreeg deze ook enkele kansen door geklungel achterin bij de Stedumers. In de 15e minuut van de wedstrijd kreeg Klaas Lubbers de bal achterin aangespeeld. De laatste man van Stedum probeerde de bal in één keer door te spelen op de rechtsback. Geen gek idee, ware het niet dat hij de bal compleet verkeerd raakte, waardoor die zomaar in de voeten kwam van een aanvaller van VVSV 09. Deze, op zijn beurt, maaide lomp over de bal heen. Nog was het gevaar niet geweken, aangezien de makkelijk uit te verdedigen bal tot twee keer toe tegen een eigen speler aangeschoten werd. Uiteindelijk liep deze lachwekkende opeenstapeling van fouten met een sisser af.

Stedum was vlak hiervoor ook dichtbij een doelpunt: Marcel draaide een vrije bal prachtig richting de verre hoek. Echter kwam de bal via de paal terug het veld in. De vrije trap was naar aanleiding van de zoveelste harde charge van de gastspelers. Gek genoeg vond de scheids geen van de overtredingen zwaar genoeg voor een kaart.

In circa de 20e minuut kwam VVSV09 toch verdiend op 0-1 na wederom geklungel achterin bij de Stedumers. Een verkeerde pass van achteruit leverde een kans op voor de spits van VVSV 09 die via Dirk naast schoot. Uit de corner die daaruit voortkwam, knikte een speler van de gasten de bal binnen.

Er moest wat gebeuren aan de kant van Stedum. Trainer Leendert Nieborg bracht de vooraf niet helemaal fitte Yannick in voor Jacco, die even hiervoor licht geblesseerd was geraakt. De inbreng van Yannick bleek een goeie zet van Nieborg, want nog geen 5 minuten na de wissel was het Yannick die de gelijkmaker maakte. Een iets te slappe pass van de ene verdediger naar de andere werd doorzien door Yannick, die na een lange sprint precies op tijd was om de bal te onderscheppen. Met een beetje geluk kreeg de middenvelder de bal mee, waarna hij beheerst de 1-1 binnen stifte. Nadat Siebrand nog 2x gevaarlijk was met een kopbal gingen beide teams thee drinken met een 1-1 stand op het scorebord. Hiermee kon de thuisploeg in deze fase van de wedstrijd wel leven.

Na rust was Stedum duidelijk de betere ploeg en kwam het vrij vroeg al op 2-1 na weer een doelpunt van Yannick van den Berg. Hij kreeg de bal diep gespeeld en kon met een uiterste krachtinspanning de bal over zijn directe tegenstander heen tikken, waarna hij de bal van randje 16 met een mooi boogje over de toch wat kleine keeper heen schoot. Hiermee werd de meer dan uitstekende invalbeurt van de middenvelder beloond. Ook bij de 3-1 was Yannick belangrijk. Hij was het namelijk die binnen het zestienmetergebied overduidelijk vastgehouden werd, waardoor de scheidsrechter, die overigens absoluut geen thuisfluiter was, niks anders kon doen dan de penalty toekennen. De penalty werd helaas op de paal geschoten, maar gelukkig was Tiemen Dijk er als de kippen bij om de bal binnen te tikken.

Aan Stedum-kant was de verwachting dat de wedstrijd nu rustig uitgespeeld zou worden, aangezien VVSV 09 zich nog amper liet zien. Natuurlijk was dit ten onrechte, omdat het rustig uitspelen van een wedstrijd vrijwel nooit gebeurt. Uit het niets werd VVSV 09 namelijk weer in het zadel geholpen. Nadat de nummer 9 van VVSV09 wederom zat te etteren bij de Stedum- verdedigers was Dirk Pijl, normaal de rust zelve, het irritante gedrag van de spits zat en gaf hem een duwtje, waarna deze zich enorm overdreven liet vallen en daar nog voor beloond werd ook. De scheidsrechter, die het vertikte enkele spelers van de gasten voor grof spel op de bon te slingeren, gaf wel in één keer rood voor een duwtje van de keeper van de Stedumers.

Boelie de Sturler (vorig jaar keeper van het 1e) nam de plaats in het doel over. Niet snel na deze wissel kwam VVSV09 terug tot 3-2. Een hoge bal zou een prooi geweest zijn voor Boelie, ware het niet dat hij een beuk kreeg waardoor hij de bal niet kon pakken. Een vrije bal voor de doelman zou hier wellicht op zijn plaatst geweest zijn, maar wederom was de scheidsrechter niet op de hand van de thuisploeg, 3-2.

Waar je zou verwachten dat het nog spannend zou worden, was het dat uiteindelijk niet. Want al snel viel de 4-2. De ingevallen militair Robbert Slager maakte alweer zijn 3e doelpunt van het seizoen en is hiermee gedeeld topscorer. Dit is knap, aangezien de jonge spits tot nu toe elke keer als invaller binnen de lijnen kwam

In de resterende minuten kwam Stedum niet meer in de problemen en won het de wedstrijd uiteindelijk vrij gemakkelijk, ondanks een erg slechte 1e helft. Stedum heeft als doelstelling snel weer in de 4e klasse terecht te komen en om dat te bewerkstelligen moesten ze zeker de wedstrijden van tegenstanders als VVSV 09 winnen en dat is gelukkig gelukt.

Volgende week moet Stedum het in Baflo opnemen tegen Rood Zwart Baflo. De wedstrijd begint om 14:30 uur en staat onder leiding van H.P. Colijn. Tot zaterdag!