Scheemda heeft geen kind aan Stedum

SCHEEMDA - Als je binnen 10 minuten al met 3-0 achter staat speel je een verloren wedstrijd. Dit was het geval voor de geel-zwarte brigade van Stedum. Tegen koploper Scheemda leek het alsof de gasten van te voren al de gedachte hadden dat er niets te halen viel in Scheemda. Een veel te slap begin aan de wedstrijd resulteerde in een hele snelle achterstand van 3-0.

Uiteindelijk wist Scheemda slechts zeven keer het net te vinden, want dubbele cijfers waren zeker mogelijk geweest. Stedum moest het, naast de al langer afwezige spelers, doen zonder de geschorste Tim de Jonge. Zijn plaats werd ingenomen door Martin Dekker. Bas Bous kreeg de voorkeur boven Matthijs Colstee op het middenveld. Trainer Bos had een tactisch plan bedacht om Scheemda pijn te gaan doen op deze kille zaterdagmiddag. Maar dit plan kon na tien minuten de prullenbak al in. Het leek de eerste vijf minuten nog wel redelijk te gaan met de Stedumers. Het ging in deze fase redelijk gelijk op en Stedum kreeg zelfs een mogelijkheid die op naam van Siebrand Dijkema kwam te staan. Hierna werd de wedstrijd binnen vijf minuten al beslist. Veel te slap ingrijpen resulteerde in drie doelpunten en Stedum leek toen al rijp voor de slacht. Bij de stand van 3-0 kreeg Stedum toch nog een levensgrote kans. Op twee meter voor open doel wist Yanick van den Berg echter niet te scoren en ook in de rebound miste hij. Stedum kwam dus niet terug in de wedstrijd. Scheemda kon naar hartelust combineren en had veel meer beweging in de ploeg dan de gasten. De middenvelders van Stedum werden aan alle kanten voorbij gelopen en verdedigend was het ook niet om over naar huis te schrijven. De schade voor rust bleef beperkt tot 4-0.

Met de beste bedoelingen kwam Stedum uit de kleedkamer. Jan Spijk en Matthijs Colstee vervingen de wederom geblesseerde Santing en Van den Berg. Een deceptie voorkomen en proberen het wedstrijdbeeld te doen kantelen was de opdracht. Hier kwam in de tweede helft helemaal niets van terecht. Stedum leek mentaal al geknakt en leek zich al neergelegd te hebben bij een zware nederlaag. Het was dat de voorwaartsen van Scheemda het vizier niet nog scherper hadden staan, want als dit wel het geval was geweest was de uitslag in de dubbele cijfers uitgekomen. Stedum kon het weinig tegenover zetten, op een schot van Colstee na dat bijna door de handen van de doelman glipte.

Een makkelijke middag dus voor Scheemda wat door deze uitslag de eerste periode veilig stelde. Het is te hopen dat trainer Bos de neuzen weer de goede kant op krijgt bij Stedum met een aantal belangrijke wedstrijden in het vooruitzicht. Volgende week wacht WVV en daarna VVSV '09. Beide ploegen hebben nog geen punt gepakt en zullen tot op het bot gemotiveerd zijn.