Stedum - de Fivel telt maar 66 minuten

STEDUM- De derby van het Hogeland tussen Stedum en De Fivel uit Zeerijp heeft het einde niet gehaald. Tussen beide ploegen was de sfeer zeer sportief, maar na 21 minuten in de tweede helft voelde scheidsrechter Van der Leij zich bedrijgd en dirigeerde hij beide ploeen naar de kleedkamers.

De Fivel kwam gehavend naar het sportpark aan de Bedumerweg in Stedum. Zonder basisspelers Van der Ploeg, de Vroome en Luurssen moest het "andere oranje" aantreden tegen een thuisploeg die het nog steeds moest doen zonder Ronald Werkman, Ferdi de Jonge en Jaap Dijkema. De gasten hadden door de afwezigheid van deze spelers de good-old Hendrikus Huisman weer van stal gehaald. Scheidsrechter Van der leij liet vooraf blijken niet veel zin te hebben om een wedstrijd te leiden aangezien hij net uit de nachtdienst kwam. Je kan je afvragen of zulke uitspraken voor een wedstrijd verstandig zijn. Toch begonnen beide ploegen met de beste  bedoelingen aan de wedstrijd. De gezamelijke harde kern van Stedum en de Fivel  hadden het sportpark van Stedum met een aantal fraaie spandoeken opgefleurd en bij het betreden van het veld beide ploegen met vuurwerk ontvangen.

Binnen vijf minuten trok arbiter Van der Leij de hoofdrol naar zich toe door beide ploegen voor twee lichte vergrijpen een gele kaart te geven. Mathijs Colstee kreeg aan de kant van Stedum een gele kaart door een lichte overtreding en Stefan Groenewold van de Fivel geel kreeg nadat hij niet snel genoeg afstand nam bij een vrije trap. Op deze manier leek het een kaartenfestival te worden. Waarop Van der Leij door beide teams werd aangesproken. De Fivel had gedurende de tweede helft het meeste balbezit en voetbalde wat makkelijker dan de thuisploeg. Stedum hanteerde te vaak de lange bal, waardoor het niet aan voetballen toe kwam. Toch was het de thuisploeg dat op voorsprong kwam. Na een overtreding aan de linker zijlijn mocht Marcel Mulder aanleggen voor een vrijetrap. Geheel bij de tweede paal stond Yannick van den Berg klaar om de bal op te pikken en hem keurig in de verre hoek binnen schoo: 1-0.

De Fivel bleef de meest voetballende ploeg en dat leverde de gasten ook een aantal mogelijkheden op. Maar onder andere Jacob Havinga had zijn vizier niet op scherp staan waardoor Boelie de Sturler redding kon brengen. Stedum leek geleerd te hebben van vorige week, want het ging wel heel effectief om met de kansen die het kreeg. Het was namelijk Jacco Santing die zelf op avontuur ging. Hij slalomde door de defensie van De Fivel en stond opeens oog in oog met keeper Kruizinga. Die laatste was kansloos op de schuiver van Santing en zo stond Stedum riant voor met 2-0. Deze voorsprong werd tot de rust behouden en voor Stedum leek er niets aan de hand.

Nadat in de eerste vijf minuten van de tweede helft niks gebeurde kwam De Fivel terug in de wedstrijd. Een licht duwtje van Mathijs Colstee binnen de beruchte lijnen leverde De Fivel een strafschop op. Natuurlijk was Stedum het hier niet mee eens, maar nog erger was de tweede gele kaart die Colstee voor dit lichte vergrijp ontving. Bij een overtreding op het middenveld zal geen enkele scheidsrechter een gele kaart geven maar in het strafsschopgebied gebeurd dit dus wel. Colstee mocht inrukken en Stedum was nog met 10 geel-zwarten. De strafschop werd overigens prima binnen geschoten door doelman Kruizinga. Stedum mocht aftrappen en leed gelijk balverlies. Tim de Jonge wilde dit corrigeren door veel te hard in te gaan op een tegenstander. Van der Leij stond er boven op en trok direct rood. De jonge ging verhaal, waarna de Van der Leij besloot om af te fluiten en niet meer naar buiten te komen. Beide teams probeerden de leidsman nog te overtuigen om de wedstrijd te hervatten, maar Van der Leij bleef bij zijn standpunt en staakte de wedstrijd definitief.

Jammer aangezien er tot op dat moment een sportieve wedstrijd werd gespeeld. Het is nu afwachten wat de KNVB gaat beslissen en wat er met de overige 25 minuten gaat gebeuren