Stedum doet wat het moet doen en wint van ZEC: 9-0

STEDUM - Stedum heeft gedaan wat het moest doen om de race om promotie niet uit handen te geven. In de laatste thuiswedstrijd tegen laagvlieger werd met maarliefst 9-0 gewonnen. Jacco Santing was met drie doelpunten de gevierde man, maar had eigenlijk vier keer moeten scoren. De jonge aanvaller schoot in de eerste helft echter een strafschop hoog over.

Stedum had na de nederlagen tegen VVK en SIOS de voorsprong op SIOS en Appingedam zien slinken tot respectievelijk één en twee punten. Tegen ZEC was het dus van groot belang dat de punten in eigen huis werden gehouden en dan maar afwachten wat beide concurrenten hadden gedaan. Na afloop bleek dat van promotie nog geen sprake was, aangezien zowel SIOS als Appingedam ook wisten te winnen. Hierdoor valt de beslissing voor de zesde plaats op de allerlaatste speeldag.

ZEC heeft na vorig seizoen heel wat kwaliteit in moeten leveren. Na het gedwongen vertrek van trainer Muskiet, een aantal weken geleden, kwam daar het vertrek van nog een aantal spelers bovenop. Voor ZEC was dit vertrek niet op te vangen, waardoor Stedum het niet moeilijk had met de Zandeweersters. Bij rust was de voorsprong al 4-0. Het eerste doelpunt kwam op naam van Ferdi de Jonge, die alert reageerde toen keeper Posthumus van ZEC een schot niet goed kon verwerken. ZEC kreeg tussendoor nog de kans op de gelijkmaker, maar Bard Dekker wist met een uiterste krachtinspanning de bal van de lijn te erken. De tweede treffer kwam op naam van aanvoerder Andries de Vries. Met een mooie vrije trap liet hij Posthumus kansloos. Het derde doelpunt werd hard tegen de touwen gewerkt door Mathijs Colstee. De A-junior, die de laatste weken regelmatig de gelederen komt versterken, speelde wederom een prima wedstrijd en is nu al belangrijk voor de Stedumers. Na dit doelpunt wees scheidsrechter De Wal niet veel later na de stip, nadat Marcel Mulder onderuit werd gehaald door libero Ten Hove van ZEC. De leidsman wuifde alle protesten van ZEC weg. Jacco Santing nam het nemen van de strafschop op zich, maar de bal verdween hoog tegen de ballenvanger. Nog voor rust verdween de bal nogmaals op de stip. Santing leek een niet te missen kans tot doelpunt te promoveren, maar schoot op zo'n twee meter afstand naast. Scheidsrechter De Wal had echter een duw van middenvelder Koolhof gezien en wees daarom naar de stip. Dit keer stapte Andries de Vries achter de bal en hij scoorde wel: 4-0.

Vliegwerk

Na rust begon Stedum erg matig. Dit resulteerde zelfs in een aantal mogelijkheden voor de gasten, maar Boelie de Sturler wist zijn doel schoon te houden. Tijdens de gehele tweede helft ging dit met kunst en vliegwerk, want de gasten maakten zeker aanspraak op een doelpunt. Jan Spijk wist zelfs twee keer de bal met zijn hoofd van de lijn te houden en ook de lat schoot doelman De Sturler te hulp. Waar ZEC dus niet scoorde deed Stedum dat wel. En hoe! Vanuit een hoekschop van Marcel Mulder wist invaller Klaas Lubbers de bal ineens met een geweldige volley te nemen. De bal verdween hard achter de kansloze Posthumus. Daarna was het de beurt aan Santing die de 6-0 en 7-0 voor zijn rekening nam en maakte daarmee zijn gemiste strafschop meer dan goed. Ook Ferdi de Jonge wist nogmaals het net te vinden, waarna het slotakkoord voor Jacco Santing was. Nadat hij diep werd gestuurd wist hij Posthumus nogmaals te passeren waardoor de uitslag van 9-0 bereikt werd.

Volgende week spelen de Stedumers in Groningen tegen Groen Geel. Aangezien het te verwachten is dat Appingedam weet te winnen van ZEC telt alleen de overwinning voor de geel-zwarten.