Stedum geeft tegen Appingedam zege uit handen

APPINGEDAM - Stedum heeft in blessuretijd de overwinning in en tegen Appingedam uit handen gegeven. Bij een voorsprong van 1-2 maakte verdediger Wim Plijter een oliedomme overtreding in het strafschopgebied. Boelie de Sturler wist de strafschop nog te keren, maar in de scrimmage die daarna volgde maakten de Damsters alsnog gelijk: 2-2.

De beginfase was in handen van de thuisploeg. Appingedam was feller en de Stedumers leden veel balverlies. Daardoor kreeg Appingedam ook de beste kansen in het eerste gedeelte van de wedstrijd. Geen van deze kansen werden benut, waar ook één keer de paal in de weg stond. Toch was het Appingedam wat op voorsprong kwam. Verdediger Tim de Jonge van Stedum speelde op een verkeerde manier terug op Andries de Vries. De Vries kon dit niet meer corrigeren omdat hij uitgleed op het natte veld, waarna Hans Ruiter alleen op Boelie de Sturler af kon gaan. Met een mooi stiftje was De Sturler kansloos. Nog geen vijf minuten daarna was de stand al weer gelijk getrokken en wel op een identieke manier als het openingsdoelpunt. Nu was een verkeerde terugspeelbal van Appingedam de oorzaak dat Siebrand Dijkema makkelijk binnen kon schieten: 1-1. Het ging in het restand van de eerste helft gelijk op, waar geen van beide ploegen indruk kon maken.

Shirt getrokken

Na de rust was het Stedum dat het meeste aanspraak maakte op de overwinning. Er werd meer druk naar voren uitgeoefend, wat resulteerde in een aantal opgelegde kansen. Marcel Mulder (kopbal), Jacco Santing (voorlangs) en Ronald Werkman (alleen voor de doelman) wisten echter niet tot scoren te komen. Werkman werd echter aan het shirt getrokken en wanneer hij was gaan liggen had de goed leidende scheidsrechter niets anders kunnen doen dan naar de stip te wijzen. Appingedam kreeg door het aanvallende spel van de Stedumers ruimte om te counteren, maar kon eigenlijk niet één keer gevaarlijk worden. Het was dan ook wachten op een doelpunt van de Stedumers en deze viel dan ook. Een goede voorzet van Jaap Dijkema werd bij de tweede paal netjes binnen gekopt door broer Siebrand Dijkema. En wanneer de geel-zwarten het beter hadden uitgespeeld bij een uitbraak van Jacco Santing had de voorsprong uitgebreid kunnen worden. Maar Santing leed in blessuretijd balverlies en in de tegenaanval moest de scheidsrechter wel naar de stip wijzen. Wim Plijter kwam met een wilde sliding in en in plaats van de bal te raken ging een Damster naar de grond. Boelie de Sturler stopte de zwak ingeschoten strafschop van collega-doelman Ebo Zaagman, maar zag tot zijn verbijstering de bal in de scrimmage die volgde alsnog achter hem belanden. Zo gaf Stedum een zeker lijkende overwinning alsnog uit handen en verliet de ploeg van Rob Brouwer teleurgesteld het veld.