Stedum komst sterk terug tegen GEO

GARMERWOLDE - Na een winterstop waarin weinig getraind kon worden en al bijna helemaal geen wedstrijden konden worden gespeeld moesten GEO en Stedum tegen elkaar aantreden. Op een prima bespeelbaar veld leek GEO een zeer gemakkelijke middag te krijgen, maar Stedum toonde veerkracht door van een 3-0 achterstand terug te komen tot 3-3. Stedum trad aan zonder Tim de Jonge (schorsing) en Bas Bous (weekend weg). Daarnaast ontbraken Ronald Werkman en Jaap Dijkema nog steeds wegens een blessure. Dijkema heeft de groepstraining inmiddels hervat en ook Werkman mag binnenkort de veldtraining hervatten na een langdurige enkelblessure.

Binnen zes minuten leek GEO al op rozen te zitten. Door een zeer zwak begin van de gasten stond de thuisploeg op dat moment al met 2-0 voor. Eerst was het Jan Spijk die balverlies leed doordat hij uitgleed. Verdedigers Andries de Vries en Ferdi de Jonge stonden daardoor op het verkeerde been waardoor de thuisploeg vrij baan had richting het doel van Boelie de Sturler: 1-0. Een paar minuten later leed Mathijs Colstee balverlies aan de zijlijn. GEO kon wederom zo door lopen richting vijandelijk doel en wederom was De Sturler kansloos. Trainer Bos greep hierna snel in door Klaas Lubbers in te brengen voor Jan Spijk.

Stedum kon in de 20e minuut terug in de wedstrijd komen, maar oog in oog met de keeper wist Jacco Santing niet te scoren. In de tegenaanval was het wel raak door wederom slap ingrijpen in de defensie van Stedum. In plaats van 2-1 werd het dus 3-0 en leek de wedstrijd al beslist te zijn.

Jacht

Na dit doelpunt leek GEO het wel best te vinden, want Stedum kreeg ineens de overhand. Dit resulteerde in een kans voor Siebrand Dijkema. Dijkema kon helaas voor de gasten niet voorbij de keeper komen en scoorde dus niet. In de 35e minuut was het wel raak. Yannick van der Berg stuurde Marcel Mulder diep met een prima steekpass. Mulder kon alleen op de doelman van GEO af en scoorde wel: 3-1. Tot de rust bleef Stedum op jacht naar een beter resultaat, maar wist het niet meer te scoren.

In de tweede helft was Stedum de ploeg die het heft in handen hield. De defensie van GEO werd constant onder druk gezet en dit resulteerde wederom in kansen. Doelpunten bleven echter lang uit door missers van Santing, Dijkema en Mulder.

Stedum verdiende meer en kwam in de 81e minuut nog dichter bij de thuisploeg. Een vrije trap van Marcel Mulder kwam terecht bij de geheel vrijstaande Klaas Lubbers. Lubbers kon vrij inkoppen en bracht zo de stand op 3-2. Stedum rook bloed en ging door met aanvallen. En met resultaat, want drie minuten voor tijd was het weer raak. Een vrije trap werd in het strafschopgebied van GEO gepompt, maar kon niet weg gewerkt worden door de thuisploeg. De bal kwam terecht bij Siebrand Dijkema en met een droge knal in de korte hoek bracht hij de 3-3 op de borden. En nog was het niet gedaan, want Stedum wilde meer. In de laatste minuten mocht Stedum zo'n vijf corners nemen, maar zonder gevaar. En ook een schot van Marcel Mulder kon door een prima redding van de keeper verwerkt worden tot hoekschop.

Lastiger

Zo mocht Stedum na het laatse fluitsignaal van de prima leidende scheidsrechter tevreden zijn met een punt, met in het achterhoofd dat er meer haalbaar was geweest in Garmerwolde. Helemaal als de geel-zwarten niet zo ontzettend slap waren begonnen. Als de Stedumers de lijn van de tweede helft door kunnen zetten moet FC LEO het volgende week een stuk lastiger krijgen dan in de heenwedstrijd.