Stedum laat dure punten liggen tegen De Fivel

ZEERIJP - Zaterdag stond in de 5e klasse de derby op het programma tussen De Fivel en Stedum. Sinds lange tijd kwamen deze ploegen elkaar weer eens tegen in competitieverband mede doordat De Fivel de laatste jaren van de derde klasse was gedegradeerd naar de 5e klasse. Aangezien De Fivel graag het verloren terrein weer goed wil maken en Stedum graag ook omhoog wil kijken beloofde deze “El Classico” een interessant duel te worden. Door de schorsingen kon trainer Brouwer nog geen beroep doen op De Sturler en Spijk. Verder was Jaap Dijkema nog steeds niet fit. Bovendien was met Ferdi de Jonge een belangrijke schakel vandaag afwezig. Toch ging Stedum, na de overwinning van vorige week, met een goed gevoel dit duel aan. Niettemin werd er verloren, met 2-1.

door: Boelie de Sturler

En Stedum begon ook redelijk goed met direct al een goede kans voor Siebrand Dijkema. Deze zelfde speler kreeg een paar minuten later alweer een goede kans en zo had Stedum met een beetje geluk al op voorsprong kunnen staan.

Echter door een blunder in de verdediging waardoor balverlies werd geleden, kon Danny Luursen van De Fivel de bal met een lobje over de uitgelopen Medendorp schieten en zo de 1-0 laten aantekenen. Toch bleef Stedum de betere kansen krijgen, alleen wist het deze niet te benutten. Door het gladde veld en slechte weer kon van beide kanten niet echt goed voetbal op de mat worden neergelegd, dus was het veel lange ballen. Uit een van deze lange ballen kreeg De Fivel een van de spaarzame kansen maar Medendorp wist hier redding te brengen. Op het eind van de eerste helft kreeg Stedum dan toch de gelijkmaker op het bord. Uit een afgeslagen corner schoot Andries de Vries de bal op de goal welke door Pijper van de De Fivel met de handen uit het doel werd geranseld. Aangezien hij echter niet de keeper was, werd dit bestraft met een strafschop en een rode kaart. Dit buitenkansje werd koelbloedig door Ronald Werkman afgemaakt en zo werd er met een 1-1 de pauze aangevangen.

Factoren

In de 2e helft had Stedum de intenties op de man meer situatie uit te buiten. Maar qua voetbal lukte dit niet en of dit nou aan de omstandigheden lag of aan de ploeg zelf, zal menigeen wel een eigen mening over hebben. Maar laten we zeggen dat beide factoren zeker van invloed waren. Toch bleven de betere kansen wel voor Stedum. Eerst was het Marcel Mulder die een kopbal rakelings over zag gaan. Tussen de kansen door zag Aalderik van de Ploeg nog een vrije bal namens De Fivel net over gaan. In de 75e minuut bediende Marcel Mulder met een crossbal Jacco Santing, echter die zag zijn schot gepareerd door de keeper. Uit de corner die volgde kwam een kopbal van Wim Plijter op de paal. En even hierna was het een combinatie tussen Jacco Santing en Ronald Werkman waarbij laatstgenoemde met een schot de andere paal teisterde. Dus gezien de kansen verdiende Stedum wel de overwinning. Echter doordat De Fivel overeind bleef, kregen zij meer vertrouwen en hierdoor kwam de verdediging van Stedum in de problemen. Door een misverstand achterin kreeg De Fivel een goede kans welke door Stedum uiteindelijk uit de doelmond gehaald kon worden zodat er geen 2-1 op het bord kwam. Maar even later was het alweer De Fivel, maar nu stond Medendorp goed opgesteld en de hieruit ontstane rebound ging ook over.

Derde keer

Toch kreeg Stedum in blessuretijd de spreekwoordelijke deksel op zijn neus. Uit een voorzet van De Vroome kon De Fivel met een kopbal de 2-1 aantekenen en hiermee kreeg het ook de 3 punten. Gezien de kansenverhoudingen kunnen we zeggen dat dit niet terecht is, maar Stedum heeft dit dan ook aan zich zelf te wijten. Als we naar het spel van beide ploegen kijken, zijn beide ploegen aan elkaar gewaagd ook al zegt de stand op de ranglijst wat anders. Maar voor Stedum is dit al de derde keer dat de ploeg punten laat liggen in de laatste minuut. Toch zal het tij zeker keren en zal Stedum zeker nog mee gaan doen op de bovenste plaatsen.

Volgende week LEO thuis en dan dient de aansluiting gevonden dienen te worden.