Stedum laat zege glippen tegen Sios

SAUWERD. Na de eclatante zege op Poolster kon Stedum zich vandaag bij een overwinning op Sios veilig spleen. Het miste de geschorsten Jacco Santing en Tim de Jonge en moest Bard Dekker missen wegens een blessure. Hierdoor zaten Marcel Loos, Gert jan Kruizinga en Lorenzo van Leeuwen op de reservebank.

De geel-zwarte brigade van trainer Krijno Bos had dezelfde intenties als tegen Poolster, echter dit kwam er in het eerste kwartier van de wedstrijd niet uit. Het was juist Sios, getraind door oud-trainer Rob Brouwer, dat het spel dicteerde. Dit kwam tot uiting door kleine kansjes. De grootste kans onstond uit een lange bal die bij de 2e paal goed werd ingekopt. Echter de bal keerde via de knie van de Sturler terug in het 5-meter gebied waar een aanvaller van Sios een niet te missen kans kreeg, echter hij maaide volledig over de bal heen waardoor er geen schade ontstond voor Stedum. Hierna kreeg Stedum meer grip op het spel waarbij het Sios onder druk zette en Sios kwam er dan ook nog maar sporadisch uit. Bovendien zagen de Sauwerders Siebrand Solinger met een blessure uitvallen, waarmee een belangrijke angel uit de aanval verdween. Stedum kreeg goede kansen, waarbij een doelpunt van Yannick van den Berg afgekeurd werd wegens buitenspel. Bovendien zag Siebrand Dijkema een goede kans van hem gestopt worden door keeper Akkerman. Een volgende kans was een kopbal van Ferdi de Jonge uit een corner, waarbij de bal net het doel miste. Bij een volgende aanval dacht menig Stedumer dat de bal op de stip zou gaan. Het was verdediger Bas Bous die meetoog in een aanval en goed het strafschopgebied inging en onderuit werd gelopen. Echter de warrige leidsman uit Ureterp wilde van geen strafschop weten en zo werd de rust bereikt met een brilstand.

In de 2e helft probeerde Sios onder de druk uit te komen door zelf meer druk te zetten, maar Stedum bleef, ondanks het matige voetbal van beide ploegen, de betere ploeg. Uit een goede aanval over links kon Matthijs Colstee goed doorkomen en hij kon de bal goed voortrekken op de vrijstaande Siebrand Dijkema die de doelman kansloos liet en zo de 0-1 op het bord liet aantekenen. Hierna had Stedum moeten doordrukken wat ze nalieten. Vanaf dat moment liet Stedum zich de kaas van het brood eten en liet het zich terug drukken. Sios rook zijn kans op een beter resultaat en zag een schot vanaf de 16 meter nog verwerkt worden tot een corner door de Sturler. Niet veel later viel toch de 1-1. Een van de aanvallers kwam door een goede steekpass in scoringspositie en liet de doelman met een schuiver in de verre hoek kansloos. Hierna kwamen de blauw-witten uit een corner op 2-1 door een goede kopbal. Hierbij lette Jan Spijk niet goed op door niet mee omhoog te gaan bij het duel. Stedum probeerde hierna nog op zoek te gaan naar de gelijkmaker maar niks lukte meer. Hierdoor kwam er meer ruimte voor Sios waardoor het in blessuretijd nog 3-1 werd.

Hierdoor leed Stedum een onnodige nederlaag, waarbij een lijkende zege is weggegeven. Stedum zal nu woensdag tegen VVSV de punten moeten halen om zich definitief van de nacompetitie te ontdoen.