Stedum maakt het zich onnodig lastig tegen Ezinge

De tweede thuiswedstrijd van dit seizoen heeft Stedum wel in winst weten om te zetten. Tegen Ezinge werd het 3-2, waar een veel hogere uitslag mogelijk was. Stedum werd na 3 minuten in het zadel geholpen door een terechte rode kaart voor keeper Ritzema, maar grossierde in het verdere verloop in het missen van de kansen. Hierdoor maakte de Stedumers het zichzelf wel heel lastig.

Bij Stedum begon de niet geheel fitte Jacco Santing op de bank. Daarintegen begon Mathijs Colstee weer in de basis. Verder was back Bard Dekker afwezig, waardoor Bas Bous voor het eerst dit seizoen in de basis mocht beginnen. Stedum miste verder Jaap Dijkema en Ronald Werkman, maar deze twee zullen voor langere tijd nog uitgeschakeld zijn. De wedstrijd was nog maar net op gang toen scheidsrechter Bulthuis niets anders kon dan het elftal van Ezinge terug te bregen naar een tiental. Mathijs Colstee kon alleen afgaan op doelman Ritzma. Colstee wilde langs de doelman gaan maar werd onderuit gehaald. Een doelrijpe kans werd de thuisploeg ontnomen en daar staat spelregeltechnisch maar één straf op: rood. Toen een veldspeler de plaats tussen de palen had genomen mocht aanvoerder Andries de Vries aanleggen voor de overgebleven strafschop. De Vries faalde niet en bracht Stedum op een vroege voorsprong.

Ezinge leek de weg even kwijt te zijn, want Stedum kreeg in de daaropvolgende minuten een legio aantal kansen. Maar in plaats van de score verder uit te breiden werde de mooiste honderd procent kansen verprutst. Siebrand Dijkema had vooral zijn vizier niet op scherp, want gedurende de gehele wedstrijd had hij Stedum zo`n beetje in zijn eentje naar dubbele cijfers kunnen leidden. Maar ook Andries de Vries en Mathijs Colstee misten enorme grote kansen, waardoor de 2-0 nog op zich liet wachten. Het was Yannick van den Berg die het net wel liet bollen door vanaf rechts hard tegen de touwen te schieten. Binnen het half uur prikte Siebrand Dijkema dan toch ook een balletje binnen na een mooie individuele actie. Ezinge leek rijp voor de slacht en voor rust had Stedum al richting dubbele cijfers kunnen gaan. Dat gebeurde niet, maar er werd zelfs nog aan de andere kant gescoord. Roderik van `t Hoog liet Boelie de Sturler kansloos met een kopbal. Eén kans, Eén doelpunt voor de gasten.

Na rust was het veldspel van Stedum een stuk minder was niet te zien dat Ezinge met een man minder speelde. Stedum hanteerde veel te veel de lange bal en profiteerde zo niet van een man-meer-situatie. Toch kreeg het, net als in de eerste helft, enorm veel kansen. Vooral in de naam van Dijkema en de ingevallen Santing. Santing kon zijn invalbeurt zelf opvrolijken door binnen twee minuten te scoren. Alleen voor de doelman schoot Santing op de paal. Het vierde doelpunt bleef uit waardoor Ezinge nog hoop had voor een beter resultaat. En doordat Stedum kansen bleef missen hadden de mannen van Wobbe de Vries hier ook kans op. Want gedurende de tweede helft hadden kregen de gasten opeens een aantal prima mogelijkheden. Het was drie minuten voor tijd dat zelfs de 2-3 viel, waardoor het nog billenknijpen werd voor Stedum. Na dit doelpunt kon Ezinge echter niet meer gevaarlijk worden, waardoor de punten terecht in Stedum bleven. Maar de thuisploeg had het zichzelf een stuk makkelijker kunnen maken en het doelsaldo een positieve wending kunnen geven.