Stedum moeizaam langs Godlinze

STEDUM. Afgelopen zaterdag namen Stedum en Godlinze het tegen elkaar op, op een winderig sportpark Stedum. Het werd een slordig duel met niet al te veel kansen. Uiteindelijk wist Stedum dankzij 2 doelpunten van Siebrand Dijkema toch aan het langste eind te trekken.

Stedum trainer Krijno Bos kon in de aanloop naar dit duel beschikken over een redelijk complete selectie. Alleen Boelie de Sturler ontbrak ten opzichte van vorige week. Zijn plek onder de lat werd in deze wedstrijd overgenomen door een goed keepende Jan-Willem Medendorp. Daarnaast stond Wolter van Zanten weer in de “basiself” in plaats van Bas Bous die met een plaats op de bank genoegen moest nemen. Naast hem op de bank zaten verder: Jaap Dijkema, Marcel Loos en Bert-Jan Zijlema.

De aftrap van de wedstrijd werd genomen door pupil van de week Milan de Vries, die vervolgens na een mooie solo ook nog de keeper van Godlinze passeerde. Daarna werd er door scheidsrechter Jansen gefloten voor het “echte werk” en kon de wedstrijd beginnen. In de openingsfase gebeurde er weinig en bleken beide ploegen moeite te hebben om de bal in de ploeg te houden. Kansen vielen er in het begin ook niet te noteren. In de loop van de wedstrijd werd duidelijk dat Godlinze puur op de lange bal aan het spelen was. Hieruit vielen ook de eerste 2 kansen. Tot 2 maal toe stond de verdediging van Stedum niet goed bij een lange bal van Godlinze. Hierdoor kon de rappe aanvaller van Godlinze twee maal het doel van Jan-Willem Medendorp onder vuur nemen maar deze wist zijn doel schoon te houden.

De eerste kans voor Stedum volgde al snel hierop. Een afvallende bal kwam voor de voeten van Matthijs Colstee, deze schoot de bal in de verre hoek waar helaas voor Stedum ook nog een Godlinze speler stond die de bal van de lijn wist te koppen. Godlinze kreeg daarna meerdere vrije trappen op een mooie positie. Hieruit wist Godlinze echter geen doelpunten te creëren. Klaas Lubbers kreeg nog wel de gele kaart toegewezen wegens het vasthouden van de tegenstander. Stedum was daarna nog 2 maal gevaarlijk van afstand. De ploegen leken met een “brilstand” de kleedkamers op te zoeken. Jacco Santing had hier echter nog verandering in kunnen maar wist de bal van dichtbij over te schieten.

Ook ditmaal werd er in de rust op gehamerd dat er meer duels gewonnen moesten worden want in sommige gevallen was het allemaal wat “te lief”. De 2e helft begon net als de 1e helft niet met veel bijzonderheden. Ook in deze helft was de 1e kans voor Godlinze. Uit een lange bal dacht men bij Stedum aan buitenspel, grensrechter Wilco Witteveen hield de vlag echter naar beneden en dus kon de Godlinze speler alleen op de keeper af. Jan-Willem Medendorp wist de aanvaller goed naar buiten te dwingen en zodoende was de hoek voor de Godlinze aanvaller een stuk lastiger geworden. Vanuit een moeilijke hoek schoot hij toch op doel. Het schot werd door Jan Spijk van de lijn gehaald maar de bal kwam vervolgens via Medendorp alsnog bijna in het doel maar de Stedum keeper wist de bal net voor de lijn weer te pakken.

In de loop van de 2e helft kreeg Stedum de wedstrijd meer in handen, dit resulteerde alleen nog niet in kansen. Jacco Santing wist nog wel een gele kaart op te lopen door te hard in te komen op een verdediger van Godlinze. Krijno Bos greep in door eerst Marcel Loos voor Jacco Santing in te brengen, en even daarna kwam Bas Bous er in voor Wolter van Zanten. Het optreden van Marcel Loos duurde deze wedstrijd niet lang. Een speler van Godlinze reageerde zijn frustraties op Loos af door hem een klap te geven. Loos reageerde hierop door de Godlinze speler een duw te geven, deze gaf Loos vervolgens ook nog een schop. Waar iedereen er vanuit ging dat alleen de Godlinze speler een rode prent zou krijgen, kreeg Loos ook een onterechte rode kaart. Zodoende werd de wedstrijd vervolgd met 10 tegen 10. Jaap Dijkema kwam er vervolgens ook nog in voor Jan Spijk.

Na al het tumult kreeg Stedum al meer de wedstrijd in handen. Dit resulteerde eerst in 2 afstandschoten van Siebrand Dijkema. Hieruit wist hij nog niet het doel te vinden. Kort daarop zette Jaap Dijkema zijn broer met een steekpass alleen op de keeper, maar ook dit leverde geen doelpunt op. Even later was het dan toch raak. Na een goeie aanval wist Yannick van den Berg de bal voor te krijgen die vervolgens door Siebrand Dijkema in het doel werd schoten. Het doelpunt leek een bevrijding voor Stedum want ineens voetbalde Stedum goed. Matthijs Colstee kwam ondanks zijn krampverschijnselen, meerdere keren langs zijn tegenstander en leverde een paar keer een gevaarlijke voorzet af. Even later werd de wedstrijd beslist door opnieuw Siebrand Dijkema. Vanuit een corner van broer Jaap wist de Stedum topscorer de bal achter de Godlinze doelman te frommelen. Niet veel later floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd.

Het was een belangrijke overwinning die moeizaam tot stand kwam. Dankzij de overwinning kan Stedum weer naar boven kijken, want het gat met de nacompetitie plaatsen is opgelopen tot 10 punten. Volgende week probeert Stedum de overwinning een goed vervolg te geven wanneer het afreist naar Leens.