Stedum pakt belangrijke punten tegen WVV

WINSCHOTEN. Stedum heeft eindelijk weer een 3 punter mogen toevoegen aan het puntentotaal. WVV werd in eigen met 0-2 verslagen in een weinig boeiende wedstrijd. Voor WVV, waar voor aanvang van de competitie nog wel het 1 en ander van werd verwacht, lijkt het doek in de 4e klasse te zijn gevallen. Stedum heeft dankzij deze belangrijke 3 punten weer een gat geslagen met de nacompetitie plekken, want zowel SIOS als Godlinze verloren.

Waar Stedum vorige week bijna een complete selectie had, was vandaag het tegenovergestelde het geval. 5 spelers waren afwezig om verschillende redenen( Jacco Santing, Wolter van Zanten, Bas Bous, Ramon Bijsterveld en Klaas lubbers), daarnaast was Bard Dekker ook niet fit genoeg om te beginnen. Zodoende was het vooral in de defensie puzzelen: Ferdi de Jonge begon als laatste man en Jan Spijk als voorstopper, de backs waren Wim Plijter en Tim de Jonge. Voorin werd Jacco Santing vervangen door Marcel Loos.

Al vroeg in de wedstrijd werden de intenties van WVV duidelijk, de Winschoters lieten zich ver terug zakken op eigen helft. Hierdoor kon Stedum van achteruit opbouwen en kon het de bal lang in de ploeg houden. Echter zodra de diepte werd gezocht zaten de spelers van WVV er wel bovenop, en daarnaast was het veld ook nog erbarmelijk. Zodoende werd er vooral op het middenveld veel balverlies geleden. WVV wist zich echter totaal geen raad met de bal.

AL met al was het een weinig boeiende 1e helft waar er vooral overtredingen op de Stedum spelers te noteren vielen. De ploegen leken met een 0-0 de kleedkamers op te zoeken, maar in de 42e minuut werd het toch 0-1. Na een goede aanval kwam de bal terecht bij Yannick van den Berg. Hij wist de bal met een prachtige opening te bezorgen bij Andries de Vries. Deze nam de bal knap aan en speelde zijn directe tegenstander uit waarna hij het doel van WVV onder vuur nam. Het schot miste echter de kracht en richting en dus leek het schot in de handen van de keeper te belanden, ware het niet dat de bal op een polletje kwam en zo over de WVV doelman stuiterde en in de goal belande.

Na rust zat WVV er feller op dan voor rust. Stedum wist de bal niet zo lang in de ploeg te houden als voor rust, alleen er ontstond wel meer ruimte voor de middenvelders. Na ongeveer 10 minuten in de 2e helft werd Siebrand Dijkema voor de zoveelste keer onderuit geschoffeld. Jaap Dijkema ging achter de bal staan en krulde de bal mooi over de muur maar recht op de keeper af. De keeper blunderde behoorlijk want de bal suisde vlak over zijn hoofd heen in het doel: 0-2. Een paar spelers van WVV raakten hierna behoorlijk gefrustreerd en maakten behoorlijk wat overtredingen. 1 WVV’er wist binnen 5 minuten 2 maal geel te krijgen. Bij de 2e gele kaart had Jaap Dijkema het aan de stok met de WVV’er, de Winschoter duwde Dijkema vervolgens omver waarna zowel Dijkema als de WVV’er geel kregen. Maar zoals gezegd was dit de 2e geel voor de WVV’er en dus mocht hij de kleedkamer opzoeken.

Er leek geen vuiltje meer aan de lucht voor Stedum, maar het tegendeel was het geval. WVV ging nu alles of niets voetballen en Stedum wist de overtal situatie niet goed uit te spelen. Toch wist WVV geen doelrijpe kansen te creëren. Alleen een terugspeelbal van Wim Plijter op Boelie de Sturler werd onderschept door een WVV aanvaller. Gelukkig voor Stedum lette Ferdi de Jonge goed op en wist net op tijd in te grijpen. Aan de andere kant had het ook 0-3 kunnen worden. Marcel Loos wist een lastige bal knap te controleren en wou alleen voor de keeper in 1 keer uithalen met links. Het schot verdween helaas voor Stedum met een rollertje naast het doel. In de slotfase gebeurde er weinig, alleen Siebrand Dijkema wist het twee WVV verdedigers nog lastig te maken maar hij kon de bal niet goed meekrijgen om de keeper van dichtbij te beproeven. Even later floot de scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd.

Een belangrijke overwinning voor Stedum. Ondanks de afwezigen stond de verdediging vandaag goed. Mede hierdoor kreeg Boelie de Sturler weinig te doen vandaag en wist hij voor het eerst dit seizoen de nul te houden!! Na de wedstrijd trakteerde de Sturler hierom de Stedumers op een welverdiend biertje.

Op naar volgende week wanneer Stedum opnieuw een belangrijke wedstrijd speelt tegen de ploeg van oud trainer Rob Brouwer: SIOS uit Sauwerd. Jan Spijk zal er in ieder geval niet bij zijn want hij wist in de wedstrijd tegen WVV tegen zijn 4e gele kaart aan te lopen. Stedum kan volgende week een directe concurrent op grotere afstand en dus zullen de Stedumers volgende week ook weer 100% gemotiveerd aan de aftrap staan.

Opstelling Stedum: De Sturler; Plijter, F.de Jonge, Spijk (70e Dijk), T.de Jonge; Y.vd Berg, De Vries, J.Dijkema (80e Dekker), Colstee; Loos, S.Dijkema