Stedum speelt gelijk tegen Pelikaan S

Dinsdagavond 4 september stond voor de hoofdmacht van Stedum de eerste competitiewedstrijd tegen Pelikaan S op het programma. In verband met een sterfgeval bij Pelikaan S was deze wedstrijd afgelopen zaterdag niet doorgegaan. Stedum moest het vandaag doen zonder de vakantievierende Marcel Mulder, de geblesseerde Jaap Dijkema, de zieke Jacco Santing en de geschorste Siebrand Dijkema. Voor trainer Leendert Nieborg was het vooraf dus behoorlijk puzzelen. Pelikaan S is een tegenstander waar Stedum niet vaak tegen gespeeld heeft. Tijdens de bekerwedstrijd tegen Helpman was de wedstrijd, door toedoen van Pelikaan S, behoorlijk uit de hand gelopen, bleek uit het verslag van Helpman. Daarnaast gaf Helpman aan dat het voetballend een aardig elftalletje is. Hopende dat het vandaag een goede en sportieve wedstrijd zal worden. Dit bleek achteraf helaas niet het geval...

De wedstrijd
De eerste helft kreeg het publiek niet waar het voor kwam, namelijk attractief en aanvallend mooi technisch en tactisch voetbal. Er werd aan beide kanten erg veel balverlies geleden en mooie aanvallen waren erg spaarzaam. Aan Stedum zijde was de grootste kans te noteren voor Yannick van der Berg. Erik van Hulst werd diep gestuurd over links en legde de bal goed terug. Yannick schoot een levensgrote kans te gehaast hoog over. Aan de andere zijde wist Stedum doelman Dirk Pijl zich te onderscheiden met enkele prachtige reddingen. Eerst uit een vrije trap van de aanvoerder en tevens gevaarlijkste man van Pelikaan S en later twee keer uit een een-tegen-een situatie.

In de rust bleven Wolter van Zanten en Mathijs Colstee geblesseerd achter in de kleedkamer en kwamen Mark Nieborg en Mark Bijman erin als hun vervangers. De wedstrijd bleef echter een bedenkelijk niveau houden en het werd duidelijk dat er nog het een en ander moet gebeuren als Stedum wil meedoen om de bovenste plaatsen. De tweede helft kwamen er wederom aan beide kanten levengrote kansen. Dirk Pijl bleef uitstekend keepen en liet duidelijk zien een aanwinst te zijn. Aan de andere kant waren Erik van Hulst, Tiemen Dijk en Jan Spijk niet koelbloedig in de afronding. Na een uur spelen kwam misschien wel de verdiende (qua kansenverhouding) 1-0 voor Pelikaan S. Bij een uittrap van Dirk Pijl verloor Jan Spijk het kopduel op het middenveld, waarna de spits van Pelikaan S vrijwel gelijk een-op-een kwam met de keeper van Stedum. Deze keer werd er feilloos afgerond en keek Stedum tegen een achterstand aan. Na de achterstand leek Stedum een stapje extra te doen. Diederik Dijk kwam erin voor Jan Spijk en Diederik was voetballend gelijk de beste man van de Stedumers. In de 70e minuut kreeg Stedum een corner. Tiemen Dijk gaf de bal (a la Theo Janssen) strak voor en Erik van Hulst scoorde zijn eerste kopgoal (a la Johny Rep) uit zijn glanzende carriere.

In de 80e minuut sloeg de wedstrijd helemaal om en gebeurde waar de Stedumers vooraf diverse keren voor gewaarschuwd waren. Diederik Dijk veroverde goed de bal, waarna de linkbuiten van Pelikaan S hem van achter hard naschopte. Hierop volgde een opstootje, waarbij onder andere Tiemen Dijk en de aanvoerder van Pelikaan S bij betrokken waren. De aanvoerder van Pelikaan S liet zich van zijn slechte kant zien door een speler van Stedum, die op de grond lag, in zijn buik te schoppen. Het zal je aanvoerder maar zijn. Tot iedereen zijn verbazing hield de scheidsrechter de kaarten op zak. Achteraf was er een discussie of de scheids uberhaupt kaarten bij zich had. Een minuut later floot de scheidsrechter in de 81e minuut af en gaf aan dat de 90 minuten erop zaten.

Stedum wist zijn eerste wedstrijd in de 5e klasse niet tot winst om te zetten en eerlijkheidshalve verdiende Stedum de drie punten ook niet. Zaterdag tegen Ezinge moet Stedum beter voor de dag komen, wil het deze wedstrijd wel tot winst omzetten.

Opstelling: Dirk Pijl, Bard Dekker, Tim de Jonge, Klaas Lubbers, Wolter van Zanten (46. Mark Bijman), Tiemen Dijk, Ferdi de Jonge, Jan Spijk (61. Diederik Dijk), Erik van Hulst, Yannick van der Berg en Mathijs Colstee (46. Mark Nieborg)