Stedum toont opvallend veel veerkracht tegen Ezinge

STEDUM - Na 45 minuten durfde niemand nog een euro te zetten op een overwinning voor Stedum. De thuisploeg stond op dat moment al met 0-3 achter en leek wederom op een nederlaag af te gaan. Maar na afloop van de wedstrijd konden de Stedumers elkaar juichend in de armen vallen, want na een tweede helft vol strijd werd Ezinge met een nederlaag naar huis gestuurd.

In een redelijk gelijkopgaande beginfase viel voor beide ploegen weinig kansen te noteren. Ezinge kreeg bij het eerste doelpunt wel direct de hulp van de thuisploeg. Een tekorte terugspeelbal van Bard Dekker werd onderschept door één van de Ezingers en voor hem was het een gemakkelijke opdracht om de bal tussen de palen te werken. Stedum leek de weg even kwijt en het leek alsof er een ploeg zonder zelfvertrouwen stond. De thuisploeg liet het hoofd zakken, helemaal nadat de 0-2 niet veel later viel. Een corner kon door de gasten vrij worden ingekopt, waarna keeper Boelie de Sturler kansloos bleek. En alsof dat niet erg genoeg was viel nog voor de rust de 0-3. Wederom was slecht uitverdedigen hier de oorzaak van en kon Ezinge na dit cadeautje het derde doelpunt van de middag al noteren. Het enige wat Stedum hier tegenover kon zetten was een afstandschot van Klaas Lubbers en een bal op de lat van Ronald Werkman. Het beetje geluk wat de thuisploeg nodig had ontbrak. Ook waren de geel-zwarten veel te veel bezig met de scheidsrechter. De leidsman floot vooral in het nadeel van de Stedumers en nam vaak warrige beslissingen. Ook legde hij nog net niet een meetlint op het veld om vrije trappen op eigen helft op de juiste positie te laten nemen, wat veel irritatie opleverde. Zo leek de wedstrijd voor rust al beslist.

In de rust zat de thuisploeg er verslagen bij. Toch probeerde men positief te blijven en sprak het af om zo snel mogelijk op zoek te gaan naar de 1-3. Wanneer die zo snel mogelijk zou vallen was het nog mogelijk om een goed resultaat te behalen. Stedum ging vol overtuiging van start en het leek alsof het doelpunt voor de thuisploeg niet lang uit kon blijven. Dit doelpunt viel dan ook. Een mooie steekpass van Andries de Vries kwam terecht bij Marcel Mulder. Hij ging richting achterlijn en kon de bal laag voorgeve op Ronald Werkman. Voor Werkman was het een koud kunstje om binnen te tikken. Stedum geloofde er weer in en bleef jagen op nog een doelpunt. Ezinge kwam er bijna niet meer uit en leek nu de weg helemaal kwijt. Dit resulteerde dan ook in de 2-3. Siebrand Dijkema was zijn directe tegenstander de baas en schoot in de verre hoek binnen. Met het thuispubliek achter de ploeg waren er nog zo'n twintig minuten te spelen toen de scheidsrechter de hoofdrol naar zich toe trok. Siebrand Dijkema werd ingespeeld maar verloor de bal, waarna één van de Ezinger verdedigers de bal met een mooie boog in eigen doel schoot. Maar de leidsman, die vooraf zei zoveel mogelijk de voordeelregel toe te passen, had een overtreding op Dijkema gezien. Hij was waarschijnlijk één van de weinigen, maar keurde het doelpunt dus af en wees naar de stip. Ronald Werkman bleef rustig en liet de doelman van de gasten alsnog kansloos: 3-3. De wedstrijd leek in een gelijkspel te eindigen, want na de regulieren 90 minuten was de stand nog steeds gelijk. Gelukkig voor Stedum had de scheidsrechter zijn horloge stil gezet als het spel weer eens stil lag, zo werden er bijna tien minuten bijgetrokken. Er kwam da ook een enorme vreugde uitbarsting toen Siebrand Dijkema na 98 minuten de 4-3 tegen de touwen schoot. Hij draaide weer bij zijn tegenstander weg en met een bekeken schot liet hij ook de keeper kansloos. Niet veel later volgde dan toch het eindsignaal en was de opluchting in het Stedumer kamp groot. Eindelijk weer een overwinning, die gezien de tweede helft niet eens onterecht te noemen is. Nu is het hopen dat de geel-zwarten het niveau van de tweede helft ook eens een hele wedstrijd kunnen brengen en als een team gaat opereren. Wanneer dat het geval is, kan de weg omhoog worden ingeslagen.