Stedum vergeet er een monsterscore van te maken tegen ZEC

ZANDEWEER - Stedum liet het na om ZEC met dubbele cijfers te verslaan. Tegen een zwaar gehavend ZEC kreeg Stedum de ene na de andere opgelegde kans, maar wist het slechts vier keer te scoren. Na tien minuten spelen stond het al 0-3 voor de gasten.

Zoals gezegd was de ploeg van trainer Glenn Muskiet zwaar gehavend. Spelers als Jos Klip, Ronny Bakker en Denny Maasdamme maken normaal het verschil binnen de selectie van de Zandeweer Eppenhuizen Combinatie, maar ontbraken wegens blessures. Ook Klaas ten Hove en Pascal Koolhof bleven aan de kant wegens schorsingen. Zo moest trainer Muskiet een beroep doen op een aantal tweede elftal spelers en het verschil in niveau kwam tijdens het duel duidelijk naar voren. Maar ook Stedum was lang niet compleet. Ronald Werkman en Bas Bous vieren nog steeds vakantie en Jaap Dijkema was nog geblesseerd. Aanvaller Jacco Santing bleek niet fit genoeg om te starten en begon daarom op de bank.

Zwak verdedigen

Stedum begon voortvarend aan de wedstrijd en kreeg binnen een aantal minuten al een opgelegde kans. Deze kans was echter niet weggelegd aan Marcel Mulder, want keeper Posthumus kon redding brengen. Even later was het toch raak. Andries de Vries kreeg de bal op 'randje zestien' en kon een slalom door de defensie promoveren tot doelpunt. Niet veel later konden de aanhangers van Stedum wederom juichen. Stedum miste eerst nog, maar de rebound kon gemakkelijk worden ingeschoten door Jan Spijk, waardoor de 0-2 kon worden genoteerd. En als dat nog niet genoeg was werd het twee minuten later zelfs 0-3. Ferdi de Jonge stormde het strafschopgebied binnen en liet keeper Posthumus met een hard schot kansloos. Zo leek een monsterscore mogelijk voor de Stedumers, want ZEC liet verdedigend zo veel steekjes vallen dat Stedum kansen kon blijven creëeren. Deze kansen waren niet besteed aan wederom Marcel Mulder en Siebrand Dijkema.

Bovenliggende partij

Uit het niets kon ZEC dan toch iets terug doen. Een lange bal op één van de voorwaartsen leek een prooi voor keeper Boelie de Sturler. De Sturler leek de bal ook weg te kunnen schieten, maar schoot tegen verdediger Wim Plijter aan. Plijter deed er alles aan om een doelpunt te voorkomen, maar zijn inspanning mocht niet meer baten, want van dichtbij kon de bal toch tegen de touwen worden geschoten: 1-3. Stedum bleef hierna met gemak de beste ploeg, maar wist de ene na de andere opgelegde kans om zeep te helpen. Voor de rust kon het al richting de dubbele cijfers, maar mede dankzij goed optreden van Posthumus wist ZEC de schade beperkt te houden. Na de rust ging Stedum met drie spitsen spelen, want de verdediging van ZEC leek wel heel kwetsbaar. De thuisploeg kwam er niet meer aan te pas en moest toezien hoe Stedum kansen bleef missen. Het schoot nog eens drie keer op de paal en ook één keer werd de lat geraakt. Verder kwam het meerdere malen alleen voor de doelman van de thuisploeg te staan, maar telkens wisten de geel-zwarten niet tot scoren te komen. Soms leek het zelfs comedy capers, want de gasten maakten er bij tijden echt een potje van. Toch konden de dames van het scorebord nog een keer aan het werk worden gezet. Want in de slotfase wist Siebrand Dijkema dan toch zijn doelpuntje mee te pikken.

Doelsaldo

Stedum won dan ook met gemak de uitwedstrijd tegen een zeer zwak ZEC. Toch moest de ploeg van Stedum goed in de spiegel kijken. Want het mag dan een gemakkelijke wedstrijd zijn geweest, wat de gasten zelf lieten zien was ook van een dramatisch niveau. ZEC kreeg van het thuispubliek de complimenten dat het de schade beperkt heeft wist te houden, Stedum droop ondanks de drie punten met schaamte af. Dit was de kans geweest om goede zaken te doen voor het doelsaldo, helaas liet de ploeg dit na. Toch zijn de Stedumers met een aardige serie bezig de laatste weken. De laatste drie weken werd niet verloren. De gestaakte wedstrijd tegen SIOS zal nog uitgespeeld moeten worden, maar met een 1-0 voorsprong en een strafschop in het vooruitzicht mogen de Stedumers dit tegen negen man niet meer weggeven, maar de bal blijft rond.