Stedum vergeet te scoren en verliest daarom van SIOS

STEDUM - Stedum heeft gisteren een dure nederlaag in eigen huis geleden tegen SIOS. De thuisploeg had goede zaken kunnen doen in de strijd om promotie naar de vierde klasse, maar verloor door toedoen van zichzelf en scheidsrechter De Klein van SIOS met 0-3.

Door Marcel Mulder

Het was wederom puzzelen voor trainer Brouwer om een elftal bijelkaar te krijgen. Zonder Ronald Werkman, Marcel Mulder, Jaap Dijkema, Bas Bous, Klaas Lubbers en de al langer afwezige Siebrand Dijkema moest Brouwer een beroep doen op een viertal oud-eerste elftal spelers vanuit het derde elftal. Daarnaast complementeerden de A-junioren Wolter van Zanten en Mathijs Colstee de bank. Stedum verwachtte een tegenstander die volle bak zou geven, gezien de stand op de ranglijst. Maar SIOS leek het rustig aan te willen doen in de beginfase, want Stedum was de bovenliggende partij. Eerst was het Robert Freese die uit mocht halen, nadat Hergen Balkema op hem terug legde. Het schot over de grond van Freese ging echter naast. Na 17 minuten had Stedum twee keer de kans om op voorsprong te komen. Jacco Santing werd eerst diep gestuurd en leek alleen op het vijandelijk doel af te kunnen gaan. In plaats van uit te halen wilde Santing nog een tegenstander passeren en verloor daarbij de bal. In dezelfde minuut kon Santing weer op de doelman van SIOS afgaan en hij leek de openingstreffer te gaan produceren. Santing had een enorme pegel in gedachten, maar raakte de bal helemaal verkeerd waardoor de bal naast ging. Hergen Balkema was de volgende die een mogelijkheid kreeg, maar zijn schot van zo'n zestien meter leverde geen problemen op voor de keeper. De volgende kans kon na 22 minuten genoteerd worden toen Hendrik Niewold voor het doel op dook. Hij was veel te wild in de afwerking en zijn schot ging dan ook ver over. Een minuut later kon het eerste wapenfeit van SIOS pas genoteerd worden, maar veel problemen voor Boelie de Sturler leverde dit niet op.

Na een half uur spelen nam de zwak leidende scheidsrechter de Klein de hoofdrol voor zijn rekening. In een duel om de bal schoot één van de gasten tegen het lichaam van Jan Spijk aan waardoor de bal volgens de leidsman met opzet de hand van Spijk raakte. Tot ieders verbazing wees de Friese leidsman dan naar de stip. Boelie de Sturler was vervolgens kansloos bij de prima ingeschoten strafschop. Drie minuten later bleek dat dhr. de Klein niet echt consequent was, want toen Jacco Santing er alleen door was en de keeper van SIOS hands maakte buiten het strafschopgebeid wuifde hij alle protesten weg. Stedum kreeg hiernaa nog een aantal mogelijkheden in de naam van Santing en een vrije trap van Freese. Maar ook de gasten uit Sauwerd maakten nog aanspraak op een treffer in de slotfase van de eerste helft. Eerst kopte Bard Dekker een bal van de lijn en even later ging een Sauwerder voor eigen succes, terwijl hij beter had kunnen afleggen.

De wedstrijd leek in de eerste minuut na rust al beslist. Stedum verdedigde wel erg slap en zo kon een Sauwerder van randje strafschopgebied uithalen. Met een mooi schot via de onderkant van de lat was De Sturler voor de tweede keer deze middag volstrekt kansloos. Trainer Brouwer greep in en wisselde Hendrik Niewold voor Mathijs Colstee. De A-junior die volgend seizoen de selectie komt versterken liet direct zien dat hij heel wat in huis heeft. Het was SIOS dat echter de kans op 0-3 kreeg toen Bard Dekker in de fout ging. De mandekker wilde zijn man uitspelen, maar dit mislukte. Op dit moment stonden bijnal alle Stedumers voor de bal en kon SIOS zo op het Stedumer doel af gaan. Met een goede redding wist De Sturler erger te voorkomen. Tien minuten na zijn invalbeurt liet Colstee een mooi staaltje voetbal zien. Met een prima actie gunde hij de kans aan Andries de Vries. Vanuit de draai schoot De Vries naast, een kans die wederom had moeten zitten. Twintig minuten voor tijd was er een historisch moment op het Stedumer sportpark. Derde elftal speler Jan de Jonge viel in voor Jan Spijk en zo stonden vader Jan en zoon Tim beiden in het eerste elftal.

Alsof Stedum nog niet genoeg tegenslagen had gehad in dit duel moest de thuisploeg nog een tegendoelpunt incasseren. Nadat de verdediging van Stedum de bal volledig miste kon SIOS ineens voor de Sturler opduiken. Met een bekeken schuiver werd het zo geflatteerd 0-3. Twee minuten voor het einde van de wedstrijd leek de ingevallen Andre Swieringa nog te kunnen scoren. Jacco Santing was er door op links en legde prima terug op de routinier. De bal stuiterde net op voordat "Clown" wilde uithalen waardoor hij miste. Het halve schot eindigde wel op de arm van een speler van SIOS, maar scheidsrechter De Klein durfde ook nu niet consequent te zijn.

Zo verloor Stedum door toedoen van zichzelf en scheidsrechter De Klein. Het had, vooral in de openingsfase, opgelegde kansen om meerdere keren te scoren. Scheidsrechter De Klein eiste de hoofdrol op door de gegeven en niet gegeven strafschoppen en had zeker niet zijn beste dag.Door het 2-2 gelijkspel van Appingedam is de voorsrpong van Stedum op de Damsters verkleind naar twee punten. SIOS wist tot op één punt te naderen, waardoor Stedum in de resterende twee wedtrijden tegen ZEC en Groen Geel alles uit de kast moet halen om promotie te bewerkstelligen. SIOS speelt nog tegen Groen Geel (thuis) en Potetos (uit). Appingedam speelt nog thuis tegen Ezinge en moet nog naar ZEC.