Stedum vergeet te winnen in Ezinge

FEERWERD. Afgelopen zaterdag namen Ezinge en Stedum het tegen elkaar op. Deze wedstrijd speelde zich onder slechte omstandigheden af (natte sneeuw, regen, harde wind). Dankzij deze slechte weersomstandigheden was het veld ook moeilijk bespeelbaar geworden, zodoende werd het ook geen hoogstaande wedstrijd. Ondanks dat de wedstrijd qua voetbal gelijk op ging had Stedum qua kansenverhouding toch verdiend om te winnen.

Ten opzichte van vorige week hadden er zich 3 wijzigingen voorgedaan in het team van Stedum. Bas Bous verving Wolter van Zanten, Jan Spijk verving Marcel Mulder en Boelie de Sturler was weer voldoende hersteld om onder de lat Jan-Willem Medendorp te vervangen. Martin Dekker en Jaap Dijkema waren de overige wissels. Voor de zekerheid werd Bert-Jan Zijlema van de B-ers nog meegenomen als reserve keeper, hij hoefde echter niet in actie te komen.

Nadat de goed leidende scheidsrechter had gefloten voor het begin van de wedstrijd was het als snel duidelijk dat goed voetbal lastig werd op dit zware veld. Zodoende werd er door beide ploegen veel de lange bal gespeeld. Dit pakte in de beginfase vooral voor Stedum goed uit. Jacco Santing verscheen 2 keer alleen voor de keeper maar had zijn vizier niet op scherp. Daarnaast waren Matthijs Colstee en Siebrand Dijkema ook 2 keer gevaarlijk van afstand, en schoot Jan Spijk net naast. De eerste de beste kans voor Ezinge werd ook gelijk bekroond met een doelpunt. Een afgeslagen corner werd in eerste instantie door Bas Bous uit de linker kruising gekopt, vervolgens werd de rechter kruising op mooie wijze onder vuur genomen. Hier kon Bard Dekker de bal alleen nog maar beroeren met zijn haar en zodoende stond Ezinge op 1-0.

Gelijk na het tegendoelpunt leek Stedum de kluts kwijt. Met enig kunst en vlieg werk werd de schade niet erger. Op het moment dat de 2-0 eerder in de lucht leek te hangen dan de 1-1 profiteerde Siebrand Dijkema van een slordigheid in de verdediging van Ezinge. Hij faalde oog en oog met de keeper niet en scoorde zijn 50ste competitie doelpunt voor Stedum 1 (2e Voetbalnoord ster). Tot aan de rust gebeurde er vervolgens niet veel meer, en zodoende gingen de ploegen met een 1-1 ruststand de warme kleedkamers opzoeken.

In de rust werd besproken dat het allemaal wel wat feller kon en dat we nu met de wind in de rug Ezinge meer onder druk gingen zetten. Gelijk vanaf de aftrap zetten de Stedumers Ezinge onder druk. Dit resulteerde in enkele grote kansen voor Jacco Santing, maar het was niet de dag van Santing (die ook nog de lat trof), en daarnaast moet gezegd worden dat de keeper van Ezinge de beste man op het veld was.

Voor Ezinge waren de 3 punten nog belangrijker dan voor Stedum. Ezinge ging 1 op 1 spelen achterin en probeerde Stedum gelijk onder druk te zetten. Na een goed lopende aanval kopte de aanvoerder van Ezinge de 1-2 achter Boelie de Sturler. Opnieuw een gevalletje van: als je de bal er zelf niet inschiet dan doet de tegenstander het wel. Stedum kon weer van voren af aan beginnen. In dit geval werd Stedum geholpen door een speler van Ezinge. Na een voorzet van Bard Dekker werkte een speler van Ezinge de bal achter de eigen keeper.

Ezinge ging nu alles of niets spelen. Dit resulteerde echter in kansen voor Stedum in plaats van Ezinge. Jacco Santing behield tot 2 maal toe het overzicht niet alleen voor de keeper en hij stuitte nogmaals op de keeper. De keeper van Ezinge verrichte vervolgens nog een helden daad: allereerst blokte hija een schot van Jacco Santing buiten de 16 meter. Er werd geappelleerd voor hens maar dit werd terecht weggewoven door de scheidsrechter. De kans was echter nog niet afgelopen want Siebrand Dijkema kreeg de bal op 35 meter van het doel voor de voeten en leek te gaan scoren. Ware het niet dat de keeper al weer overeind gekrabbeld was en de bal nog wist weg te koppen. Ook een voorzet van Jacco Santing wist de keeper nog uit de kruising te werken, en een voorzet van Yannick van den Berg belande ook nog op de deklat.

Een paar minuten voor tijd had Jacco Santing zich toch nog tot de held van Stedum kunnen kronen. Ook nu kon hij alleen op de keeper af, maar ook nu stuitte hij op de keeper. Iedereen in het Stedum kamp werd er moedeloos van. De wedstrijd leek op een gelijkspel af te stevenen. Maar in de laatste minuut kwam Stedum nog goed weg. Een voorzet werd goed de 16 meter van Stedum ingezet. De Stedum verdedigers misten de bal en zodoende verschenen 2 Ezinge spelers alleen voor de Sturler, de bal was alleen iets te scherp om de bal in het Stedum doel te werken.

Qua spelbeeld was het toch wel een verdiende gelijkspel, maar qua kansenverhouding had Stedum verdiend om te winnen.

Volgende week neemt Stedum het in eigen huis op tegen Godlinze. Wil Stedum afstand houden van de gevarenzone dan zal er gewonnen moeten worden.

STEDUM:
De Sturler; B.Dekker (80e van Zanten), Lubbers, Baus( 80e M.Dekker); Vd Berg, F.de Jonge, Spijk, de Vries, Colstee (70e J.Dijkema); Santing en S.Dijkema