Stedum verliest El Clasico

Op zaterdag 12 maart stond voor de derde keer dit seizoen ‘El Clasico’ ofwel de derby der derby’s op het programma. En dat was de wedstrijd De Fivel tegen Stedum. Dat dit de derde keer was kwam door de heenwedstrijd. Deze wedstrijd werd gestaakt door een rode kaart voor Tim de Jonge en dus werd het resterende deel dit jaar ingehaald, hetgeen uiteindelijk in 2-2 eindigde. In deze wedstrijd was Tim de Jonge alias de ‘Woede Vuist’ er voor het eerst weer bij na een schorsing van 9 wedstrijden. Her der daar hingen weer mooie spandoeken met prachtige leuzen. Het enige dat ontbrak was het Bengaalse vuurwerk wat in de heenwedstrijd wel aanwezig was. Stedum was er alles aan gelegen om weer eens punten te halen na de nederlagen tegen LEO en VVS.

Stedum startte op zich fanatiek. Echter na zo’n acht minuten kwam de Fivel via een schitterende vrije trap van Marco van der Ploeg op 1-0. Hij joeg de bal haarfijn in de kruising. Hierna liet Stedum van zich spreken. Uit een voorzet van Matthijs Colstee kon Andries de Vries goed inkoppen maar helaas stond Ruud Kuizinga namens de Fivel op de goede plek. Hierna kreeg de Fivel nog een goede kans maar de Sturler bracht redding maar kreeg hierbij een beste tik tegen zijn achterhoofd en moest even opgelapt worden. Hierna had Stedum een goede actie namens Siebrand Dijkema echter hij werd op onregelmentaire wijze gehinderd in het strafschopgebied. Echter de scheids verzuimde hier een strafschop te geven. Deze leidsman floot redelijk, maar bij veel duels had hij bij beide ploegen toch wel moeten fluiten hetgeen hij naliet. Ja en als je zelf op jacht bent naar de gelijkmaker en je scoort niet dan valt de goal altijd aan de andere kant. Uit een goede voorzet kon Marco van der Ploeg zijn tweede van de middag op schitterende wijze binnen knikken. En even later had zelfs een hattrick er voor hem ingezeten. Maar hij zag zijn volley goed gepakt worden door de Sturler. Deze laatste had vooral in de eerste helft moeite met de doeltrappen goed weg te krijgen. Toch kwam Stedum door een goede trap van achteruit terug in de wedstrijd. In een duel kwam Jacco Santing goed uit de strijd en kon alleen op de keeper afgaan en hij schoot beheerst raak. Na wat kansen over en weer werd dit ook de ruststand.

Inmiddels was Ramon Bijsterveld (enkel) al gewisseld voor Jaap Dijkema. In de tweede helft ging Stedum aanvankelijk door met aanvallen waarbij het op zoek ging naar de gelijkmaker. Uit een aantal corners wist het geen gevaar te stichten. Maar uit een vrije trap van Jaap Dijkema wel. De jonge Dijkema krulde de bal schitterend naar de hoek maar zag Kuizinga op even schitterende wijze redding brengen. Hierna zakte het spel aan de kant van Stedum steeds verder weg en dit resulteerde dan ook in de 3-1. Het was Jacob Havinga die goed inschoot. Hierna had De Fivel meerdere kansen op een grotere uitslag maar de prima acterende de Sturler stond een grotere uitslag in de weg. Even leek de De Fivel dit op te breken toen een goed schot van Klaas Lubbers maar net over ging. Gaat zo’n bal erin dan kan het zomaar een andere wedstrijd worden. Maar hoe dichter de wijzers van de grote kerkklok bij kwart over vier kwamen hoe minder Stedum in een goede afloop geloofde. Krijno Bos probeerde met wissels nog wel het tij te keren maar het was Jacob Havinga die uit een counter de Sturler nog een keer kansloos liet en zo de eindstand bepaalde op 4-1.

En zo werd ‘El Clasico’ in Zeerijp beslist in het voordeel van de Fivel. Stedum moet de wonden gaan likken en zich gaan opmaken voor nog een spannende periode. Volgende week komt koploper Scheemda op bezoek. Toch moet Stedum proberen dan zijn eigen spel te spelen en kansloos is Stedum zeker niet. Want ook de Pelikanen weet van hun te winnen en als we met elkaar er voor gaan zijn er zeker mogelijkheden.