Stedum verliest in Leens

LEENS. Afgelopen zaterdag traden de hoofdmachten van LEO en Stedum aan in Leens. Stedum was in de 1e helft de betere ploeg maar toch werd er met 1-1 gerust. Na de rust kwam er een ander LEO uit de kleedkamer en liep het uit naar 3-1, en de wedstrijd leek gespeeld. Toch werd het nog 3-2 en werd het spannend in de slotfase. Uiteindelijk bleef de 3-2 op het scorebord staan en moest Stedum puntloos huiswaarts keren.

Aan beide kanten ontbraken er meerdere spelers. Voor Stedum trainer Krijno Bos was het dan ook even puzzelen om de opstelling en selectie compleet te krijgen. Tim de Jonge en Klaas Lubbers waren geschorst, Bard Dekker en Matthijs Colstee waren een weekendje weg en daarnaast is Ronald Werkman al het hele seizoen geblesseerd. In de achterhoede was het centrale duo van het 2e elftal (Martin Dekker en Wim Plijter) overgeheveld naar het 1e en begonnen beiden in de basis. Verder zat Hergen Balkema op de bank samen met Jaap Dijkema. Vaste grensrechter Wilco Witteveen was daarnaast ook ziek en zijn functie werd deze wedstrijd vervuld door Andre Swieringa.

Stedum begon fel aan de wedstrijd en zette LEO gelijk onder druk. Dit resulteerde al snel in een afstandsschot van Jacco Santing die knap door de LEO keeper uit het doel werd gehouden. Even later was het wel raak. De keeper hield de bal te lang in de handen en zodoende kreeg Stedum een indirecte vrije trap net binnen de 16 meter. Op aangeven van Andries de Vries schoot Siebrand Dijkema de bal hard in de hoek en zette Stedum binnen 10 minuten op voorsprong.

Na het 1e doelpunt ging de wedstrijd meer gelijk op maar dit resulteerde niet in grote kansen. Even later werd het toch 1-1. Een afstandschot van LEO werd van richting veranderd en werd in eerste instantie nog knap gered door Boelie de Sturler die ondanks dat hij op het verkeerde been stond toch de bal wist te stoppen, maar in de rebound was hij kansloos. Omdat de LEO aanvaller scherper was dan Stedum verdeding wist hij de rebound op leeg goal in te schieten. Hierna begon de wedstrijd wat slordiger te worden, maar kwamen beide ploegen er soms gevaarlijk uit via de counter wat echter geen grote kansen opleverde. Een telleurstelling voor Stedum was het uitvallen van linkshalf Yannick van den Berg wegens een hamstring blessure. Hij werd vervangen door Jaap Dijkema. Vlak voor rust was Stedum nog wel gevaarlijk. In een scrimmage schoot Siebrand Dijkema hard in maar de keeper wist de inzet te keren. Daarnaast vloog een voorzet van Jacco Santing bijna in de verre kruising maar werd door de LEO keeper over de lat getikt.

In de rust was men het er over eens dat er ondanks de vele afwezigheden toch behoorlijk werd gevoetbald en dat we qua kansen verdienden om voor te staan. Na de rust stond er een “ander LEO” in het veld. LEO zat er feller op en zette Stedum vroeg onder druk. Stedum werd hierdoor wat onzeker en speelde niet meer het spelletje uit de 1e helft. De onzekerheid was zichtbaar bij de 2-1. Er werd duur balverlies geleden op het middenveld. LEO gaf de bal gelijk diep en de LEO aanvaller wist Boelie de Sturler voor de 2e keer te verschalken. Nog geen 5 minuten later was de rappe LEO aanvaller Wolter van Zanten te vlug af. Hierna werd er niet consequent ingegrepen door de Stedum defensie en slalomde de LEO aanvaller door de 16 meter van Stedum en wist zijn hattrick te completeren. Ook Jacco Santing moest het veld verlaten wegens een blessure en werd vervangen door Hergen Balkema waardoor Stedum door zijn wissels heen was.

Stedum leek rijp voor de slacht en kwam er totaal niet meer uit. Maar met enig “kunst en vliegwerk” liep LEO niet verder uit. Een goal van LEO werd nog wel afgekeurd wegens buitenspel. Stedum speelde vooral de lange bal, maar omdat de aansluiting van het middenveld met de aanval niet goed was, en omdat de bal niet goed werd vastgehouden voorin kon Stedum de bal niet lang in de ploeg houden. Daarnaast zaten sommige spelers er conditioneel doorheen waardoor het helemaal een lastig verhaal werd voor Stedum. Een beetje uit het niets werd het toch 3-2! Na een scrimmage voor het doel van LEO werd de bal eerst nog van de lijn gehaald, maar Hergen Balkema was scherp en wist de afvallende bal van dichtbij hard in het doel te schieten. Er gloorde weer hoop in de Stedumer harten en er werd nu alles of niet gespeeld ondanks dat sommige spelers kapot waren. Dit leverde nog enkele spannende momenten op voor het LEO doel, maar ook LEO was gevaarlijk in de counter.

Het was een levende slotfase waarin de bal aan beide kanten nog kon vallen. Stedum voorstopper Wim Plijter kon de wedstrijd ook niet afmaken wegens kramp in beide benen. Omdat Stedum geen wissels meer had werd de wedstrijd aan Stedum kant met 10 man uitgespeeld. De bal werd nog enkele keren gevaarlijk de 16 meter van LEO ingepompt maar helaas leverde dit voor Stedum geen doelpunten meer op en eindigde de wedstrijd in 3-2 voor LEO.

Over de hele wedstrijd gezien was een gelijkspel terecht geweest. In de 1e helft verdiende Stedum het om met een voorsprong de rust in te gaan, maar na de rust mocht het blij zijn dat LEO niet verder uitliep dan 3-1. Al met al een teleurstellende nederlaag, maar qua inzet kan Stedum zichzelf niets verwijten alleen qua voetbal was het in de 2e helft niet best. Volgende week speelt Stedum de lastige wedstrijd tegen VVS maar hoopt het de punten in eigen huis te houden.