Stedum weet niet te stunten tegen VVK

STEDUM - Stedum heeft niet voor een stunt weten te zorgen tegen koploper VVK. In de eerste helft wist Stedum de gasten op 0-0 te houden, maar na rust zette VVK orde op zaken. Het werd 0-4 voor de Stadjers. Stedum zou bij winst winnaar van de tweede periode zijn. Maar vooraf leek het al een lastig karwei te zijn om te winnen van het sterker geachte VVK.

Trainer Rob Brouwer kon namelijk over een zeer smalle selectie beschikken door blessures van Marcel Mulder, Ronald Werkman, Jaap Dijkema en Wim Plijter. A-junior Mathijs Colstee moest ook nog eens met een blessure afhaken. Stedum speelde de derde opeenvolgende thuiswedstrijd in een reeks van vijf. Maar of het een voordeel is voor de Stedumers valt te betwijfelen gezien de staat van het veld. Op de Stedumer mat is weinig gras te vinden en bij elke pass over de grond stuitte de bal keer op keer hoog op. Het was dan ook niet te verwachten dat er een hoogstaand duel aan het toegestroomde publiek getoond zou worden. In de zesde minuut liet VVK voor het eerst van zich horen in de naam van Jos Kingma. Het schot van de topscoorder van VVK ging echter over. Na iets meer da een kwartier spelen was het wederom VVK dat voor het doel van de gastheren verscheen. Klaas Lubbers wist met een uiterste krachtinspanning de bal te blokken en gebruikte volgens de gasten daarbij zijn arm, maar de goed leidende scheidsrechter Sietzema wilde hier niet van weten. De hoekschop die volgde belandde boven op de lat. Twee minuten later leek één van de voorwaartsen van VVK alleen op Boelie de Sturler af te gaan maar kreeg de bal niet onder controle, waardoor De Sturler simpel de bal op kon rapen. Na 25 minuten kon Stedum voor het eerst gevaarlijk worden. Een prima pass van Andries de Vries kwam terecht bij Ferdi de Jonge. De Jonge wist naar binnen te snijden, maar zijn schot was een prooi voor de doelman van VVK. Hierna wisten beide ploegen niets te creëren en bleef Stedum redelijk makkelijk op de been. Het bleef hopen op een bevlieging van bijvoorbeeld de rappe Jacco Santing, maar de thuisploeg kon tegen een tegenvallende koploper niet gevaarlijk worden.

Na drie minuten in de tweede helft kreeg VVK de mogelijkheid om de score alsnog te openen. Maar ook nu verdween het schot over de deklat. VVK bleef aandringen en in de 56e minuut was het dan toch raak voor de gasten. Een hoekschop kon nog weg worden gekopt door libero Klaas Lubbers. De bal werd echter opnieuw ingebracht en met een mooie halve omhaal wist Robbert Bouma de score te openen. Stedum moest vanaf dit moment op zoek naar de gelijkmaker, maar was niet bij machte om dit te realiseren. Toch was de ploeg in de 72e minuut dichtbij een doelpunt toen invaller Hergen Balkema uit kon halen. Maar met een prima redding van de keeper hield VVK haar doel schoon. VVK schakelde snel om en na een prima uitgespeelde counter was het aan de andere kant wel raak: 0-2. De wedstrijd leek gespeeld en was dat vier minuten later helemaal. Een vrije trap vanaf de rechter speelzijde kon bij de tweede paal terug worden gekopt. Het was een simpel intikkertje dat zorgde voor de 0-3. Een minuut later leek Jan Spijk de eretreffer te kunnen binnen schieten, maar in de scrimmage schoot hij naast. Zo naderde de wedstrijd zijn einde, maar wist VVK nogmaals te scoren. Kingma werd met een steekbal diep gestuurd en liep makkelijk weg bij zijn mandekker Bous, die overigens goed speelde als back. Met een bekeken schot schoot Kingma de 0-4 tegen de touwen.

Geen beschamende nederlaag voor Stedum tegen VVK. In elke linie loopt bij VVK één of meerdere spelers met meer kwaliteit. Hiervan zijn de Stadjers zich echter ook van bewust gezien hun arrogante en provocerende houding. Vooral de manier van juichen na een doelpunt was zeer irritant te noemen, iets wat de beste ploeg uit de vijfde klasse D niet nodig lijkt te hebben.