Stedum weet weer wat verliezen is

STEDUM- Stedum heeft het inhaalduel in eigen huis verloren van TEO uit Ten Post. Na een gelijkopgaande eerste helft, waar Stedum de beste kansen had maar TEO in de counter een aantal keer gevaarlijk op dook voor het doel van de thuisploeg, sloegen de Ten Posters in de 76e minuut toe. Balverlies op het middenveld leidde de nederlaag in en gezien het spelbeeld in de tweede helft hadden de gasten het meeste recht op de overwinning. Het werd, gezien de stand, verrassend 1-2.

Stedum en TEO zijn zeker geen onbekenden voor elkaar. Beide ploegen zijn elk seizoen aan elkaar gewaagd. Vorig seizoen werd het eveneens 1-2, terwijl Stedum de wedstrijd in Ten Post destijds wist te winnen (4-5). Het verschil op de ranglijst was voorafgaand aan deze wedstrijd maarliefst 13 punten, maar TEO had ten opzichte van Stedum nog een wedstrijd tegoed. Gezien de ranglijst zou Stedum dus favoriet zijn voor de overwinning, het verleden heeft echter bewezen dat er weinig verschil zit tussen beide selecties.

De wedstrijd begon enigszins spectaculair. Siebrand Dijkema had de Stedumers in de 6e minuut namelijk naar een voorsprong moeten koppen. Mede-aanvaller Jacco Santing zette Dijkema met een prima voorzet in scoringspositie, maar de kopbal belandde aan de verkeerde kant van de paal. TEO zette er direct iets tegenover. Middenvelder Hans Reitsema stoomde op en hem werd weinig tegenstand geboden, zijn schot belandde echter naast. Een minuut later kregen de gasten een hoekschop. Deze bal leek een makkelijke prooi voor doelman Pijl, maar de normaal zeer betrouwbare sluitpost liet de bal los en zo kon aanvaller Joldersma van TEO simpel inkoppen. In plaats van een snelle voorsprong voor Stedum opende TEO dus de score. De dames van het scorebord hadden de bordjes nog maar net verwisseld of ze werden al weer aan het werk gezet. Een vrije trap van Tiemen Dijk werd in de verre hoek gekopt door Yannick van den Berg en dus was het een minuut na de openingstreffer weer gelijk: 1-1. Na dit doelpunt was het even rustig en ontstond een gelijkopgaande wedstrijd waar Stedum meer in balbezit was, maar TEO er in de counter gevaarlijk uit probeerde te komen. Jacco Santing zorgde in de 19e minuut voor wat gevaar nadat hij diep werd gestuurd door Bard Dekker. Santing week iets te ver uit maar kwam toch tot een schot. Keeper Majoor redde, maar deed dat niet heel overtuigend. Yannick van der Berg kwam net te kort om de rebound alsnog binnen te werken. Een minuut later was het wederom bijna raak. Siebrand Dijkema kwam wederom tot een goede kopkans terwijl het leek dat hij hiervoor een overtreding maakte door zijn tegenstander in de rug te duwen. Scheidsrechter Ndjialeu liet het toe, maar de kopbal was wederom niet doeltreffend en leverde slechts een hoekschop op. Het laatste kwartier van de eerste helft was het voornamelijk TEO dat voor gevaar zorgde. Vooral linker aanvaller Jeroen Eissens kwam een aantal keer gevaarlijk door en Jaap Dijkema had op dat moment zijn handen vol aan zijn directe tegenstander. Eissens maakte tot tot twee keer toe de verkeerde keuze door voor eigen succes te gaan terwijl collega-aanvaller Joldersma er beter voor stond. Zo had Stedum in het eerste half uur op voorsprong moeten komen, maar mocht het in de laatste 15 minuten een paar keer de handen dichtknijpen. Er werd dus gerust met een 1-1 tussenstand.

Stedum kwam ongewijzigd uit de kleedkamer en begon iets beter aan de tweede helft ten opzichte van TEO. Kansen leverde dit echter niet op. TEO hield makkelijk stand door zelf ook niet gevaarlijk te worden. Beide ploegen speelden veelvuldig de lange bal wat het spel niet ten goede kwam. Het niveau werd er niet beter op en TEO leek het meeste geloof te hebben in een maximaal resultaat. Alle tweede ballen waren voor de blauw-witte formatie en dat baarde de Stedumers aan de zijlijn zorgen. Trainer Nieborg probeerde iets te forceren door Klaas Lubbers naar de kant te halen in de 60e minuut en voor hem Matthijs Colstee in te brengen. Stedum ging met drie spitsen spelen, maar van meer aanvallende impulsen kwam weinig terecht. Stedum kon voornamelijk gevaarlijk worden uit een aantal hoekschoppen, maar de kleine doelman Majoor werd in de gehele tweede helft eigenlijk niet één keer op de proef gesteld. In de 70e minuut leek Joldersma de tweede van TEO te scoren, maar zijn inzet werd door keeper Pijl tot hoekschop verwerkt en was Stedum dus gewaarschuwd. De thuisploeg was niet in staat de tweede helft naar zich toe te trekken en het was dan ook niet verwonderlijk dat TEO op voorsprong kwam. Tiemen Dijk leed balverlies aan de linkerkant van het veld en net als eerder kwam TEO er levensgevaarlijk uit. Een opstomende middenvelder kreeg de bal met een beetje geluk mee en stond opeens oog in oog met Doelman Pijl. Met een bekeken schuiver werd Pijl kansloos gelaten en gezien het spelbeeld mocht de treffer van TEO niet eens onverdiend genoemd worden. Waar je met nog zo'n kwartier op de klok een slotoffensief mag verwachten, werd het een slotfase waarin TEO met gemak stand hield. Topscoorder Siebrand Dijkema lag vooral in de tweede helft aan de ketting bij Aart Reitsema. De mandekker van TEO speelde een puike wedstrijd. Invaller Robbert Slager (ingevallen voor Dijk) kon alleen in de 90e minuut nog voor wat gevaar zorgen maar zijn kopbal mistte de juiste richting.

Zo verloor Stedum weer eens na de voorgaande zeven wedstrijden allemaal winnend afgesloten te hebben. Een slechte generale, want zaterdag gaan de geel-zwarten op bezoek bij koploper Zuidhorn. Wil Stedum zorgen voor minimaal een punt dan zal er echt uit een ander vaatje getapt moeten worden. Hoe dan ook, het zal een loodzware opdracht worden om met een positief resultaat huiswaarts te gaan. De bal blijft echter rond en het lijkt een ideale manier voor de Stedumers om zich voor deze nederlaag te revancheren.