Stedum wint met ruime cijfers van Velocitas 1894

STEDUM- De hoofdmacht van Stedum heeft met ruime cijfers gewonnen van hekkensluiter Velocitas 1897. In een matige wedstrijd werd Velocitas 1897 vrij eenvoudig opzij gezet. Na ruim 90 minuten stond er een 5-1 eindstand op het scorebord. Grote man aan Stedum zijde was Siebrand Dijkema. Met drie goals had hij een groot aandeel in de ruime overwinning.

Stedum trainer Leendert Nieborg kon nog steeds geen beroep doen op de geblesseerden Matthijs Colstee en Mark Bijman. Doelman Dirk Pijl was na de schorsing van de rode kaart tegen VVSV`09 wel weer van de partij.

Nadat het vuurwerk uit het uitvak van Velocitas 1897 was gedoofd en de rook uit het kolkende Stadion van VV Stedum was verdwenen floot de scheidsrechter voor het begin van de wedstrijd.
Stedum begon goed aan de wedstrijd wat al snel de openingstreffer inleidde. Een aanval over links belande bij Santing. Santing gaf de bal goed voor op Siebrand Dijkema die vervolgens de doelman kansloos liet: 1-0!

Door slordig positiespel van Stedum kwam Velocitas ook wat meer in de wedstrijd en creëerde wat druk op de verdediging van Stedum, maar tot echte kansen voor de stadjes kwam het niet. Redelijk snel na de 1-0 verdubbelde Stedum de score. De opkomende back Bard Dekker stormde aan de rechterkant mee naar voren en gaf na enkele mooie combinaties de bal goed voor op Siebrand Dijkema. Dijkema nam de bal in één keer op de pantoffel en liet de doelman wederom kansloos: 2-0!

Na deze treffer begon Stedum steeds slordiger te spelen en liet dankzij veel balverlies Velocitas in de wedstrijd komen. Dit resulteerde dat dreiging richting het doel van Dirk Pijl. Toch kreeg Stedum een grote kans op de derde treffer. Marcel Mulder zette Yannick vd Berg met een prachtige bal vrij voor de doelman. Vd Berg nam de bal knap aan maar was oog in oog met de doelman te gehaast en schoot de bal hoog over. In de aanval daarop maakte Velocitas dan toch de aansluitingstreffer. Een goede aanval over rechts belande bij de rechtsvoor van Velocitas. Deze passeerde doelman Pijl in de korte hoek: 2-1!

Dankzij deze treffer begon Velocitas wat meer geloof in een goed resultaat te krijgen en bleef Stedum wat onrustig in balbezit. Doordat er geen echte kansen meer gecreëerd werden leek Stedum met een 2-1 tussenstand te gaan rusten, maar Jacco Santing dacht daar echter anders over. Een inworp belande schuin voor de zestienmeter bij Santing. Deze schoot de bal in één keer uit de lucht over de doelman: 3-1! Dit was ook de ruststand.

Leendert wisselde in de rust linksback Wolter van Zanten voor spits Robbert Slager en wilde zo met wat meer druk naar voren spelen.

Na rust speelde Stedum de wedstrijd goed uit en kwam het niet meer in de problemen. Siebrand Dijkema maakte zijn derde van de middag door een mooie voorzet over echts keurig inde verre hoek te schieten. Marcel Mulder maakte zijn eerste doelpunt van de competitie door een strafschop keurig in de rechterhoek te knallen.

Hiermee won Stedum de 5e wedstrijd op rij en klom het dankzij het gelijkspel van concurrent Engelbert naar de 2e plaats. Koploper Zuidhorn won gemakkelijk van Rood Zwart Baflo (5-0), na afloop barste het feest in Zuidhorn los, omdat ze dachten dat ze de 1e periode titel te pakken hadden. Alleen in deze klasse gelden echter andere regels en wordt de 1e periode pas na 13 speelronden verdeeld…

Opstelling Stedum:

Pijl; Dekker, T. de Jonge(75` J. Dijkema), Nieborg, van Zanten(46` Slager); Dijk(60` Lubbers), Vd Berg, F. de Jonge, Mulder; Santing en S. Dijkema

Volgende week speelt Stedum de belangrijke uitwedstrijd tegen Engelbert. De wedstrijd begint om 14:30 uur en staat onder leiding van dhr. D. Groeneweg.

Komt allen!!