Stedum wint ook van Poolster

SPIJK. Afgelopen zaterdag stond de eerste van de vele derby`s op het programma voor Stedum. De mannen van Krijno Bos moesten in Spijk aantreden tegen Poolster, dat dit jaar de titel als doelstelling heeft. Met veel strijd en passie werd Poolster met 1-2 verslagen en boekte Stedum zo de 2e overwinning op rij.

Stedum moest het doen zonder de hoofdtrainer Krijno bos. Krijno Bos had in de uitwedstrijd tegen VVK een rode kaart gekregen en moest net als in de thuis wedstrijd tegen De Pelikanen plaats nemen achter de hekken. Ook moest Stedum het zonder de geblesseerde Jaap Dijkema, Tim de Jonge en Lorenzo Spitsbaard doen. Ronald Werkman speelt voorlopig zijn wedstrijden in het derde elftal.

Stedum begon met de volgende opstelling: Meedendorp; Bous, Lubbers, Martin Dekker, Bard Dekker; Bijman, de Jonge, Van den Berg, Spijk; Santing en Siebrand Dijkema

Stedum, dat speelde in het rood-zwarte uit tenue kwam goed uit de startblokken. Het zette veel druk op de verdediging van Poolster wat resulteerde in een grote kan voor Santing. Na een mooie steekpass van vd Berg kwam Santing oog in oog met de doelman van Poolster. Santing wachtte iets te lang met het nemen van een beslissing en plaatse de bal aan de verkeerde kant van de doelpaal. Poolster dat goed vanuit de achter hoede probeerde op te bouwen liet bij vlagen goed voetbal zien, alleen wist het niet tot grote kansen te komen. Schutters van Dijk en Bakker werden goed verdedigd door Dekker en Dekker. Het meeste gevaar in de eerste helft van Poolster kwam door Stedum doelman Meedendorp. De boomlange doelman liet 2x de bal los waardoor de bal zomaar voor de spitsen van Poolster konden komen, maar mede dankzij goed reddingen wist Meedendorp zijn doel nog schoon te houden.

Na een goede aanval vanuit achteruit kwam de bal bij Santing terecht, die na een actie de bal aan Dijkema gaf. Dijkema schoot de bal vervolgens op de doelman en uit de rebound was Dijkema de verdedigers en de doelman te snel af en kopte de bal keurig in de goal: 0-1.

Poolster liet zich niet van de wijs brengen en probeerde snel de 1-1 te creeren. Na bal verlies op het middenveld van Stedum kreeg Bakker de bal voor de voeten in de 16 meter gebied, maar Bakker schoot de bal te gehaast over. Hierna was het weer Stedum wat de aanval op zocht. Na een goede actie van Santing werd Santing onderuit gehaald. Lubbers schoot bal richting de goal en Dijkema wist nog nét de bal te raken en kopte Stedum naar de 0-2.

Stedum probeerde met een 0-2 tussenstand de rust te halen, maar net voor het rust signaal kwam Poolster er goed uit. Dennis van Dijk kwam oog in oog met doelman Meedendorp. Van Dijk legde de bal goed breed op de vrijstaande Bakker en de aansluitingstreffer was een feit: 1-2. Dit was ook de ruststand.

Net als de eerste helft kwam Stedum goed uit de startblokken. Het leidde niet tot echte grote kansen maar het wist wel de aanvallen van Poolster te remmen. Poolster dat haastig op zoek was naar de gelijkmaker wist net als in de eerste helft niet tot grote kansen te komen. Dit was vooral de danken aan het vele druk zetten van de Stedumers. Af en toe kwam Poolster er wel uit en was het vaak met een afstandsschot gevaarlijk, maar telkens werd de bal geblokt of stond Meedendorp op de goede plek. Het was vooral Stedum dat met de goede counters erg gevaarlijk was. Met name Dijkema en Santing hadden het vizier in de 2e helft niet op scherp, want de 1-3 hing eerder in de lucht dan de gelijkmaker. Santing die ondanks zijnn lies blessure nog behoorlijk gevaarlijk was werd in de 70e minuut gewisseld voor Colstee. Stedum maakte na verloop van tijd het spel wat resulteerde in een grote kans voor Dijkema. Na een goede combinatie met vd Berg schoot Dijkema in een kansrijke situatie te gehaast over.

Kort daarop kwam Yannick vd Berg (die een hele goede wedstrijd speelde) oog in oog met de doelman, ware het niet dat vd Berg onderuit gehaald werd in de 16 meter gebied. Volgens de regels was dit een rode kaart en een strafschop voor Stedum. Alleen scheidsrechter Bulthuis het anders had gezien en vond dat er niks aan de hand was. Gelijk in de aanval daarop kreeg Poolster wel een vrije trap wat leidde tot behoorlijk wat irritaties bij de spelers van Stedum. Poolster wist uit deze vrije trap geen gevaar te stichten en zo wist Stedum een knappe maar wel verdiende overwinning te boeken in Spijk.

Volgende week speelt Stedum zijn 2e thuiswedstrijd tegen vv Zuidhorn. Deze wedstrijd begint om 14:30. Tot dan!!