Stedum wint ruim van Noordpool UFC

UITHUIZEN. Stedum speelde afgelopen zaterdag in Uithuizen tegen Noordpool UFC zijn eerste bekerwedstrijd. Stedum is ingedeeld in een poule met: GVAV, WVV en Noordpool UFC. Deze drie clubs acteren komend seizoen allen in de 5e klasse zaterdag. WVV is een oude bekende van Stedum. WVV speelde vorig seizoen nog in de zelfde klasse als Stedum, maar had op het eind niet genoeg punten om degradatie naar de 5e klasse te ontlopen.

Op een prachtig sportcomplex met een zonnetje werd er precies om half drie afgetrapt. Noordpool UFC kwam fel uit de startblokken. Dit resulteerde gelijk in een paar kleine mogelijkheden voor de spitsen van Noordpool UFC. Stedum werd daarna gevaarlijke met een goede vrijetrap van Siebrand Dijkema, maar de doelman van Noordpool UFC pakte deze vrijebal goed.

Kort daarop was er een snelle uitbraak van de snelle spitsen van Noordpool UFC, wat resulteerde in een 1-0 voorsprong voor Noordpool UFC. Na zo`n 25 minuten nam Stedum het initiatief over wat gelijk resulteerde in de gelijkmaker. Een mooie pass van Klaas Lubbers werd door de van Omlandia overkomen Mark Bijman schitterend afgemaakt met een mooie lob over de doelman heen.

Even later kwam Stedum op voorsprong. Na goed doorzetten van Jaap Dijkema op de laatste man van Noordpool UFC, wist hij de bal te veroveren en kon zo doorlopen op de keeper. Met een droge knal in de verre hoek zette Jaap Dijkema Stedum op voorsprong: 1-2.

Hierna liet Stedum de bal goed rondgaan en kwam het voor rust ook nog op 1-3. Matthijs Colstee passeerde een paar tegenstanders aan de linkerkant en gaf de bal goed voor op Yannick vd Berg, die hem weer goed terug legde op Jacco Santing, die hem vervolgens keurig in de linker beneden hoek wist te schieten. Dit was ook de rust stand.

In de rust werd Jaap Dijkema uit voorzorg vervangen door Lorenzo Spitsbaard en werd Jan-Willem Meedendorp vervangen door Boelie de Sturler.

Na rust was het weer Noordpool dat beter uit de startblokken kwam, maar het resulteerde niet echt in grote kansen. Siebrand Dijkema had voor rust al wat last gekregen van zijn knie en werd na zo`n 15 minuten in de 2e helft vervangen door Tim de Jonge.

Niet veel later kwam Noordpool op 2-3. De snelle rechtsbuiten van Noordpool UFC ging goed door op rechts en haalde Matthijs Colstee hem onderuit in de eigen strafschopgebied wat resulteerde in een gele kaart voor Colstee en een penalty voor Noordpool UFC, die vervolgens keurig binnen word geschoten.

Niet veel later kwam Noordpool UFC bijna op gelijke hoogte. Een slecht geschoten bal van de Sturler belande zo in de voeten van één van de spitsen van Noordpool UFC. Na goed storend werk van Jan Spijk behield Stedum de 2-3 voorsprong.

Hierna kreeg Stedum begon Stedum wat meer grip op de wedstrijd te krijgen. Niet veel later kreeg ook Stedum een penalty. Een goede voorzet van Mark Bijman belande zo op het hoofd van Jacco Santing. Santing kreeg vervolgens een lichte duw in zijn rug waardoor hij niet meer bij de bal kon. Scheidsrechter Reitsma gaf een strafschop die keurig door Yannick vd Berg binnen werd geschoten.

Kort hierop kwam Stedum ook nog op 2-5. Na een mooie actie van Colstee, kwam hij vrij voor de doelman, die vervogens kansloos was op het schot van Matthijs Colstee.

Hiermee was de zege een feit.