Stedum wint verdiend van De Pelikanen

STEDUM. Stedum heeft de eerste thuiswedstrijd van het seizoen gewonnen van De Pelikanen uit Appingedam. Na 90 minuten stond er een verdiende 3-1 op het scorebord. Stedum had de eerste competitie wedstrijd met ruime cijfers verloren van VVK uit Groningen, maar gezien het spelbeeld was het wel geflatteerd. De Pelikanen vieren as zaterdag hun jubileum en daarom werd deze wedstrijd op een doordeweekse avond gespeeld.

Stedum moest het doen zonder de hoofdtrainer Krijno Bos. Krijno Bos had in de uitwedstrijd tegen VVK een rode kaart gekregen en moest deze wedstrijd plaatsnemen op de tribune. Ook moest Stedum het zonder de geblesseerde Jaap Dijkema, Matthijs Colstee en Tim de Jonge doen. Tim de Jonge heeft in de uitwedstrijd tegen VVK hoogstwaarschijnlijk zijn enkelbanden gescheurd en staat zoals het nu lijkt zo`n 6 weken buitenspel. Bij deze wensen wij Tim de Jonge veel succes met zijn herstel!

Stedum begon met de volgende opstelling: De Sturler; Bous, Lubbers, Weesepoel, Dekker; Bijman, De Jonge, Van den Berg, Spijk; Santing, Dijkema. Wissels: Werkman, Loos en Spitsbaard.

Het begin van de wedstrijd was het vooral De Pelikanen dat het spel probeerde te maken, maar tot echte grote kansen leidde dit niet. Naar mate de eerste helft vorderde kreeg Stedum iets meer de overhand wat leidde tot twee levensgrote kansen van Jacco Santing. Jacco had zijn vizier nog niet op scherp en zo kwam Stedum in de eerste helft nog niet tot scoren. Aan de andere kant kreeg De Pelikanen ook een paar kleine kansjes. Deze werden door de verdediging van Stedum en door Boelie de Sturler echter onschadelijk gemaakt. Zo ging Stedum met een 0-0 stand de rust in.

Net als in de eerste helft begon De Pelikanen feller als Stedum aan de wedstrijd. Tot echte grote kansen leidde dit niet. Tot het moment dat De Pelikanen er plotseling snel uit was. Ware het niet dat het duidelijk buitenspel was. Jan van Leeuwen hield de vlag ook stijf omhoog, maar de scheidsrechter vond het geen buitenspel en liet het spel doorgaan, waardoor De Pelikanen de 0-1 op het scorebord lieten aantekenen.

Stedum liet zich niet van de wijs brengen en nam vanaf de 0-1 gelijk het initiatief. Wat leidde in een levensgrote kans voor Mark Bijman. Na goed doorzetten van Jan Spijk zette hij Mark Bijman vrij voor de doelman. Mark Bijman zag Siebrand Dijkema helemaal over het hoofd en ging voor eigen succes en strandde op de goed uitkomende doelman van De Pelikanen.

Kort daarna was het weer Mak Bijman die vrij voor de doelman kwam te staan Nu hield Bijman wel goed het overzicht en speelde de bal keurig af op de vrij staande Jacco Santing die de gelijkmaker binnen schoot: 1-1

Stedum ging verder met druk zetten en telkens was elke 2e bal voor de mannen van Stedum. Hiermee kwam De Pelikanen niet meer onder de druk vandaan. Leider Harke Werkman, wisselde de moe gestreden Mark Bijman voor de jonge Lorenzo Spitsbaard.

Na goed doorzetten van Stedum belande de bal voor de voeten van Jacco Santing. Santing passeerde zijn tegenstander en gaf een goede voorzet voor het doel. De keeper kon de bal maar half wegstompen. Spits Siebrand Dijkema was er als de kippen bij en kopte keurig de bal in de bovenhoek: 2-1!

Hierna probeerde De Pelikanen nog met wat wissels om wat meer grip op de wedstrijd te krijgen, maar het lukte ze niet om echte kansen te creëren. Kort voor tijd schatte Jacco Santing een bal van achteruit goed in en verraste zo de hele verdediging. Jacco Santing sprintte iedereen eruit en schoot de bal keurig in de linkerhoek: 3-1.

Zo behaalde Stedum een keurige en verdiende overwinning op De Pelikanen. Dankzij deze drie punter schuift Stedum door naar plek 6 op de ranglijst. De mannen van Krijno Bos hebben zaterdag een vrije dag en spelen zaterdag 17 september de uitwedstrijden tegen Poolster in Spijk