Stedum zeer overtuigend langs Poolster

STEDUM. Op dinsdag 12 april moest Stedum tegen Poolster, onze gasten uit Spijk. Afgelopen zaterdag had Stedum niet gevoetbald omdat bij de tegenstander VVSV een sterfgeval was. Die wedstrijd wordt woensdag 20 april ingehaald. Poolster had echter wel gevoetbald en had een gevoelige 4-0 nederlaag geleden tegen LEO. Onze gasten wilden dus deze dinsdag wel wat recht zetten. Echter ook Stedunog m kan wel punten gebruiken om niet tegen de nacompetitie aan te lopen. Trainer Krijno Bos zag zeker mogelijkheden en door veel druk te zetten, hoopte hij dat er dan een beloning in zat.

Stedum voerde deze strijdwijze goed uit en Poolster kwam dan ook niet tot echt geweldig spel. Toch waren de eerste kansjes voor Poolster, maar de verdediging van Stedum (inclusief de keeper) wisten deze kansen te verijdelen. Hierna drong Stedum Poolster steeds verder terug. De twee grootste kansen waren voor Jacco Santing. Maar de snelle aanvaller zag zijn beide schoten goed gekeerd worden door doelman Werkman. In de eerste helft bleef Stedum de betere ploeg en Poolster kon niet laten zien waarom het zo hoog op de ranglijst stond. Het enige wapenfeit was een vrije trap van Jeroen de Groot die van verre afstand de bal in 1 keer met de wind mee op doel schoot. Gelukkig wist de Sturler de bal over de lat te tikken. Hierna kreeg Stedum ook nog een kans via Siebrand Dijkema, maar hij zag zijn schot over het doel gaan. Net voor het rustsignaal stuitte ook Colstee op de doelman van Poolster en zo werd de rust bereikt met 0-0.

In de tweede helft ging Stedum door met het onder druk zetten van Poolster. Ook Poolster was wat getergd uit de kleedkamer gekomen en wilde toch wat laten zien en het kreeg dan ook de eerste kans. Het was Dennis van Dijk die zijn schot gekeerd zag worden door de Sturler met de voet. Hierna was het Klaas Lubbers die de bal weg kon werken voordat Poolster de rebound kon benutten. Niet veel later kreeg Poolster een vrije trap net buiten de 16. De bal werd goed ingeschoten en de Sturler kon nog redding brengen, maar kon de bal niet onder controle krijgen door een stuit. Hij wist de rebound van van Dijk nog te blokken maar hierna was Gerard Heun eerder bij de bal dan de verdedigers van Stedum. En zo stond Poolster tegen alle verhoudingen in op voorsprong. Stedum liet zich echter niet van de wijs brengen. Al snel diende de gelijkmaker zich aan. Uit een ingooi van Klaas Lubbers kwam Siebrand Dijkema in balbezit. Hij legde de bal keurig terug op de 16 meter waar broer Jaap wel raad wist met deze bal. Hij zag zijn schot op schitterende wijze in de kruising verdwijnen achter doelman Werkman. Hierna ging Stedum door en het was vooral het slangenmens Matthijs Colstee die een plaag was voor de verdediging. Een van zijn voorzetten belande bij Jacco Santing en deze verschalkte Werkman opnieuw en zo stond Stedum voor met 2-1. Niet veel later kon Yannick van de Berg de 3-1 aan laten tekenen uit weer een voorzet van Matthijs. Poolster was hierdoor geknakt en Stedum rook meer. Het was Jacco Santing die de keeper omspeelde maar hij zag zijn schot daarna aan de verkeerde kant van de paal belanden. Het was trouwens Santing die bij een volgende actie tegen een gele kaart aanliep. Hij ging in de ogen van de scheids iets te hard in op de keeper wat best mee viel. Hierna kon, na dom balverlies van Poolster, Siebrand Dijkema alleen op de keeper afgaan en met een bekeken schuiver door de benen werd het 4-1. Hierna vond Krijno Bos dat er wel gewisseld kon worden en Tiemen Dijk en Jan Spijk kwamen erin voor Wolter en Yannick. Niet veel later moest Stedum echter met 10 man verder. Jacco Santing was iets te laat bij een bal en haakte hierdoor de tegenstander en de scheids zag hier geel in en dus was het Jacco zijn tweede en dus rood. Hierdoor mist Santing komende zaterdag de wedstrijd tegen Sios, want het was in totaal zijn vierde gele kaart. Echter ook met 10 man was Stedum de betere ploeg. De eindstand van 5-1 werd gescoord na een mooie actie van Matthijs, die hiermee zijn goede wedstrijd bekroonde. Hij slalomde van links door de verdediging en liet doelman Werkman kansloos door de bal in de verre hoek te schieten.

Hiermee boekte Stedum een belangrijke overwinning die met zijn allen is behaald door goed en gedreven spel. Poolster leed dus wederom een grote nederlaag en moet vrezen dat de nacompetitie voor promotie wel eens gemist kan worden. Stedum deed goede zaken aangezien zowel Godlinze als Ezinge hun wedstrijd verloren. Zo lijkt het erop dat Stedum ook volgend jaar in de 4e klasse zal acteren. Komende zaterdag speelt Stedum uit tegen Sios en dan woensdag tegen VVSV`09.