Stedum ziet rood van ellende tegen VVK

GRONINGEN - Stedum moest aantreden tegen de koploper en titelkandidaat V.V.K. Waar de Stedumers belangrijke punten lieten liggen, behaalde de Vrije Vrienden Klup de maximale score. Vorige week werd Appingedam nog volledig onder de voet gelopen. Met maar liefst 13-0!! werden de Damsters naar huis gestuurd. Stedum was dus gewaarschuwd. Helaas voor de formatie uit Stedum waren Jaap Dijkema, Wim Plijter, Bas Bous en Jacco Santing niet fit. De 16-jarige Yannick van de Berg en Wolter van Zanten vulden de equipe aan. Er werd met 5-2 verloren.

De eerste minuten waren voor V.V.K, al was van een stormloop geen sprake. Stedum kroop meer en meer uit zijn schulp en controleerde de wedstrijd zonder echt gevaarlijk te worden. Toch was het bij de eerste de beste aanval raak. Uit een voorzet van Jan Spijk wist Siebrand Dijkema het net te vinden: 0-1. Dit was gezien het spelbeeld niet geheel onterecht, met veel passie en inzet werd door de mannen in geel-zwart gestreden voor elke meter. De Stadse formatie had eigenlijk geen antwoord op deze speelwijze. Waarschijnlijk dachten ze deze klus ook makkelijk te klaren, maar niets was minder waar. Toch wisten de gastheren de 1-1 op het bord te brengen. Na een slalom van de vrije verdediger werd een schot op het doel niet goed verwerkt: 1-1. Stedum liet zich niet van de kaart brengen en bleef vanuit de discipline voetballen. Sterker nog, weer nam Stedum een voorsprong. Een vrije bal van Marcel Mulder werd door Ferdi de Jonge uitstekend binnen gekopt: 1-2. V.V.K. was even helemaal van slag. In lichte paniek werden gemakkelijke ballen soms blind weg getrapt. De kwetsbaarheid van de “ wonderploeg “ werd hiermee duidelijk aangegeven. Helaas voor de Stedumers werd vlak voor de rust een vrije trap door de gastheren verzilverd: 2-2 en tevens de ruststand.

Mis

De 2e helft begon net als de eerste helft met een aandringend V.V.K. Maar Stedum bleef ook nu weer ogenschijnlijk makkelijk overeind. Toch ging het helemaal mis met de formatie van trainer Rob Brouwer. Uit één van de counters ontsnapte een aanvaller aan de buitenspelval, om alleen op Boelie de Sturler af te gaan. Boelie de Sturler probeerde de bal nog te spelen maar raakte licht het been van de aanvaller. Deze ging dan ook naar de grond. Rood voor Boelie de Sturler. Marcel Mulder die het doel ook vorig jaar nog met verve verdedigde tegen S.I.O.S, nam de plaats in van Boelie de Sturler. Dit was het breekpunt in de wedstrijd, al moest de koploper heel diep gaan om de 3-2 op het scorebord te zetten. Of dit nog niet voldoende was, liep Jan Spijk ook nog tegen onnodig rood aan. Een onbesuisde actie leverde hem een veldverwijzing op. Nu stonden de Stedummers met negen man. V.V.K. liep nog uit naar 5-2 zonder tot hoogstand voetbal te komen.

Stedum verspeelde weliswaar drie punten maar kan met opgeheven hoofd terug kijken op deze wedstrijd. Op kunstgras, tegen één van de favorieten voor de titel, met als breekpunt de rode kaarten zeggen dat de Stedumers niet hoeven te wanhopen, en dat de Vrije Vrienden Klup ook kwetsbaar is.