Sterk Stedum wint ook van Rood Zwart Baflo

STEDUM- De hoofdmacht van Stedum heeft zaterdag wederom de drie punten gepakt in de strijd om de bovenste plekken. Ditmaal werd Rood Zwart Baflo verslagen met 2-3. Dit betekent alweer de vierde overwinning op rij voor de geel-zwarten.

Leendert Nieborg kon niet aanwezig zijn in Baflo aangezien de Stedum trainer ziek was. Door de afwezigheid van de hoofdtrainer werd leider Harke Werkman geassisteerd door niemand minder dan voorzitter Pieter-Berend Slager. Verder was Dirk Pijl één wedstrijd geschorst vanwege de vorige week verkregen rooie kaart. Dit betekende dat good old Boelie de Sturler weer van stal werd gehaald. Ook kon Stedum vandaag nog niet beschikken over de geblesseerde Jaap Dijkema en Matthijs Colstee.

Stedum begon goed aan de wedstrijd en creëerde al snel enkele grote kansen. Jacco, die met name in de eerste 20 minuten veelvuldig zijn directe tegenstander te snel af was, wist met een mooi passje collega-spits Siebrand te bereiken, maar oog in oog met de doelman en bovendien gehinderd door een tweetal verdedigers, schoot de topscorer van de Stedumers de bal naast het doel van de thuisploeg. Niet lang hierna kreeg Siebrand ook zijn tweede kans. De spits speelde op mooie wijze twee Rood Zwart verdedigers uit, waarna hij alleen door kon richting het doel van de thuisclub. Vanuit een moeilijke hoek schoot hij de bal vervolgens tegen de keeper aan.

Even later kwam het overwicht van de Stedumers toch in de score tot uiting. Uit een mooie vrije trap van Tiemen Dijk kopte Siebrand de bal hard achter de kansloze doelman, 0-1!

Hierna bleef Stedum doorgaan met kansen creëren. Zo was Jacco gevaarlijk met een afstandsschot, dat via een verdediger net naast de goal belandde. Eigenlijk had Rood Zwart Baflo in deze fase van de wedstrijd helemaal niets in te brengen en had het zomaar 0-3 kunnen staan. De thuisploeg kwam echter uit het niets terug.

De eerste de beste keer dat Baflo in de buurt kwam bij het doel van de Stedumers was het gelijk raak. De spits van de Baffelters werd op de huid gezeten door Tim en Mark, maar wist de bal desondanks, tussen deze twee centrale verdedigers heen, precies in de hoek te schieten.

Stedum was na dit doelpunt even de draad kwijt, want vijf minuten na de gelijkmaker had het team geluk dat een schot van een Baflo-aanvaller via de paal in de handen van Boelie terechtkwam. Bekomen van de schrik ging het opzoek naar de 2-1. En deze kwam er dan ook. Robbert, die met zijn goede invalbeurten een basisplaats had veroverd, joeg door op een voor de keeper moeilijke terugspeelbal. De keeper schrok hier zo van dat hij half over de bal heen maaide, waarna de jonge spits, al juichend, de bal in het lege doel kon tikken. Deze treffer was voor de wederom goed spelende Robbert alweer zijn vierde doelpunt van het seizoen.

Na de 2-1 viel er voor rust nog één enorme kans te noteren. Jacco kon na een steekpass alleen op de keeper af en legde de bal (misschien iets te vroeg) af op de meegelopen Yannick. Deze leek de bal makkelijk in het doel te kunnen schuiven, ware het niet dat de keeper knap redding bracht.

In de tweede helft probeerde Stedum afstand te nemen van Rood Zwart Baflo. Stedum had meer balbezit, maar dit werd nog niet uitgedrukt in grote kansen. Beetje bij beetje kwam Baflo wat beter in de wedstrijd en kwam dan ook op 2-2. Een lange bal van achteruit kwam terecht bij de, volgens toeschouwers langs de kant, drie meter buitenspel staande spits. Deze kon alleen op Boelie afgaan, waarna hij de leren knikker over de Stedum goalie heen liftte. Na de 2-2 kreeg Rood Zwart Baflo nog twee goede kansen, de eerste belandde op de paal en de ander werd bekwaam uit de goal geranseld door de erg goed keepende Boelie de Sturler.

Na deze kans nam Stedum weer het heft in handen en kwam verdiend op 2-3. Een vrije trap van Marcel werd panklaar op het hoofd gelegd van spits Siebrand Dijkema die de bal onhoudbaar binnen kon knikken. Dit betekende voor hem zijn 76e treffer in het shirt van Stedum. Hiermee is hij de nieuwe Topscorer Aller Tijden van de VV en haalt hij Ronald Werkman in. Ronald, die vanwege een versleten enkel niet meer ‘op dit niveau’ mee kan, speelt zijn wedstrijden inmiddels in het derde elftal en ook daar scoort hij er lustig op los.

Na de 2-3 kwam Stedum eigenlijk niet meer in de problemen en kon het de wedstrijd rustig uit spelen. Er waren nog wel kansen op de 2-4, maar Ferdi en Erik kregen de bal er niet meer in. Zo bleef het 2-3 en wint Stedum wederom. Volgende week wordt er door Stedum 1 niet gevoetbald, dan is het namelijk inhaalweekend.