Strijdend Stedum ten onder tegen Scheemda

Stedum zit de laatste weken in een dip. De afgelopen 3 wedstrijden werden verloren met ook een behoorlijk aantal tegendoelpunten. Afgelopen zaterdag kwam ook nog eens de bijna ongenaakbare koploper op bezoek. Toch zag Stedum de wedstrijd hoopvol tegemoet. Stedum heeft inmiddels een bijna fitte selectie, en wanneer er met veel strijd en inzet zou worden gespeeld zou Stedum zeker niet kansloos hoeven zijn. Helaas stond er na 90 minuten een 1-4 stand op het scorebord, maar het spel mag vergeleken met de vorige weken hoopvol genoemd worden.

Trainer Krijno Bos had de formatie toch wat verdediger neergezet dan anders. Stedum begon in een 4-2-3-1 opstelling. Het in aantal behoorlijk opgekomen publiek zag allereerst pupil van de week Danielle Tillema haar solo niet doeltreffend afronden. Hierna floot de scheidsrechter voor het begin van de wedstrijd.

In de openingsfase was het aan beide kanten een beetje aftasten en was er voor beide doelen nog niet veel te beleven. Na een kwartier kwam daar verandering in. Een diepe bal viel achter de Stedum verdediging, zodoende kon de topscorer van Scheemda alleen door op Boelie de Sturler maar de lob viel naast het doel van Stedum. 5 minuten later was het wel raak. Een corner werd verkeerd ingeschat door de Sturler waardoor de Scheemda speler de bal de bal in het doel wist te werken. Een paar minuten later was het opnieuw raak. Klaas Lubbers schatte een bal verkeerd in waardoor een Scheemda speler de bal wist te veroveren. Vervolgens speelde Scheemda de situatie netjes uit en schoot een Scheemda speler de bal opnieuw achter de Sturler.

Dit was een behoorlijke klap voor Stedum. Stedum was hierdoor echter totaal niet van slag en was tot rust de bovenliggende partij. Er waren af en toe mooie combinaties te zien en wanneer Scheemda in balbezit was zat Stedum er bovenop. Jammer genoeg voor Stedum resulteerde het goede spel niet in veel doelrijpe kansen, alleen een vlammend schot van Jacco Santing werd knap gepareerd door de Scheemda doelman. Zodoende leek Stedum met een 0-2 achterstand de kleedkamers op te zoeken. Maar in de blessuretijd van 1e helft lag Siebrand Dijkema samen met een verdediger van Scheemda op de grond. Wat er precies gebeurde was bijna niemand duidelijk maar de scheidsrechter gaf een strafschop voor Stedum. Deze werd door Andries de Vries feilloos ingeschoten. Later volgde een goede voorzet van Yannick vd Berg die in de kluts door Jaap Dijkema, via een speler van Scheemda naast werd geschoten. De hierop volgende corner werd door Yannick vd Berg in kansrijke positie naast gekopt. Hierna floot de scheidsrechter voor de rust: 1-2.

Stedum kwam met hoop op een goede afloop de kleedkamers uit. Deze hoop werd helaas al snel de kop ingedrukt. Tim de Jonge (voor rust al ingevallen voor de geblesseerde Bas Bous) kwam onbesuisd invliegen in de eigen 16 meter. De Scheemda aanvaller liet zich uiteraard gelijk vallen en de scheidsrechter naar de stip. De penalty werd ook benut en dus een mentale tik voor Stedum. Een tik die Stedum eigenlijk de hele 2e helft niet echt te boven is gekomen. Stedum liet af en toe tot aan de 16 meter van Scheemda goed voetbal zien, en daarnaast werd er fel verdedigd. Maar er werd eigenlijk geen kans gecreëerd, en omdat Scheemda ook niet veel wist te creëren was het vooral een wedstrijd waarin het spel zich op het middenveld afspeelde.

Vlak voor tijd werd een diepe bal van Scheemda verkeerd ingeschat door Boelie de Sturler. Helaas voor Stedum wist de Scheemda speler dit buitenkansje ook nog te benutten en wist de eindstand op het scorebord te zetten. Al met al toch een ietwat vertekende uitslag. Stedum liet “behoorlijk” voetbal zien alleen wist bijna geen kans te creëren. Scheemda deed het wat kansen creëren betreft ook niet veel beter maar liet zien waarom het de koploper is, want bijna elke kans werd ook bekroond tot doelpunt.

Als het spel van deze middag mee wordt genomen naar de komende wedstrijden dan zullen er vast en zeker weer overwinning te noteren vallen aan Stedum kant. Dit is ook wel nodig want vooral Godlinze doet de afgelopen weken goede zaken waardoor nacompetitie toch nog in de buurt komt. Volgende week moet Stedum uit naar Winschoten waar er tegen de hekkensluiter WVV gespeeld zal worden. Op papier een te nemen horde maar deze ploeg niet onderschat worden want WVV heeft toch wel een behoorlijke ploeg.