VVS veel effectiever dan Stedum

OOSTWOLD - Stedum vertrok zaterdag na 3 overwinningen op rij vol zelfvertrouwen naar Oostwold voor de confrontatie met VVS. Dat zelfvertrouwen kreeg vervolgens een fikse knauw, want VVS trakteerde de Stedumers op een ruime nederlaag.

Ontmoetingen met VVS liggen Stedum blijkbaar niet zo, want ook toen beide teams voor het laatst in competitieverband tegen elkaar speelden werden forse nederlagen geleden, respectievelijk 5-0 en 4-1. Dat het deze keer op zo`n teleurstelling zou uitlopen, daar leek het overigens in de eerste helft nog niet op.

VVS begon wel sterker en kwam verdiend op 1-0 door Gerard Welp, maar gaandeweg de wedstrijd nam Stedum het initiatief over en kreeg het prima mogelijkheden om langszij te komen. Jacco Santing schoot uit kansrijke positie naast het doel, Andries mikte een grote mogelijkheid recht op VVS doelman Jeroen Haan en Marcel Mulder zag zijn inzet via de paal naast het doel verdwijnen.

Daarnaast had Siebrand Dijkema een stafschop verdiend toen hij de Haan wilde omspelen en deze hem uit balans bracht, maar Dijkema probeerde al struikelend nog te scoren en zo ging ook deze kans verloren. In de slotfase van de eerste helft kreeg VVS weer wat kansen, maar Stedum-keeper Boelie de Sturler redde bekwaam op inzetten van Nick Wanders en Martin Stam.

De tweede helft ging verder waar de eerste helft was gebleven. Het was voetballend niet allemaal even gepolijst, maar er gebeurde veel voor beide doelen. Mathijs Colstee liet direct na rrust voor Stedum dé kans op de gelijkmaker liggen door alleen voor de keeper voorlangs te schieten en dat kwam de gasten luttele minuten later duur te staan. Jan Nomden verscheen na een steekpass van Wanders vrij voor De Sturler en faalde niet: 2-0.

Breekpunt in de wedstrijd was kort daarop de gemiste strafschop van De Vries voor Stedum. De aanvoerder zag zijn matige inzet gekeerd worden door De Haan en daarmee was het laatste restje verzet van de bezoekers gebroken. Wanders vond daarna nog tweemaal het net voor VVS en tekende zo voor de 4-0 eindstand.

VVS-trainer Johnny Bartelds was na afloop een tevreden man. "We komen binnen zes minuten op voorsprong en dan hoop je op het ideale scenario: snel 2-0 maken en de wedstrijd uitspelen. Dat gebeurde echter niet en vervolgens lopen we teveel achteruit. We hadden geluk dat zij in die fase niet scoorden. De gemiste strafschop na rust was de beslissing, want dat bleek een flinke mentale tik. Maar de hoge uitslag doet het makkelijker denken dan dat het was."

Opstelling Stedum: De Sturler; Van den Berg, B.Dekker, van Zanten (66. Sadek al Robae), T.de Jonge (66. Slager); Baus, Mulder, De Vries, Colstee; Dijkema en Santing (82. Dijk)