Wat Zorba de Griek en Tiana Lynn allemaal veroorzaken.

TEN POST - Het Dunning-Kruger-effect is een psychologisch verschijnsel. Het treedt op bij incompetente mensen die juist door hun incompetentie het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Met andere woorden: incompetente mensen overschatten nogal eens hun eigen kunnen, en daardoor wanen ze zich bovengemiddeld competent. Mensen die werkelijk bovengemiddeld competent zijn, hebben daarentegen de neiging hun eigen kunnen te onderschatten. Minder competente mensen slaan zodoende hun eigen capaciteiten hoger aan dan zij die veel competenter zijn. Dat kan een verklaring zijn voor het gebrek aan intellectueel zelfvertrouwen waar sommige competente mensen mee kampen: zij gaan ervan uit dat anderen net zo capabel zijn als zijzelf. Incompetente mensen vergissen zich dus doordat ze zichzelf te hoog inschatten, terwijl competente mensen zich vergissen doordat ze anderen te hoog inschatten.

Zaterdag bleek dat de spelers van ons vlaggenschip kampen met incompetentie, want hoe anders valt te verklaren dat tegen een zwaar gehavend TEO de geel-zwarten het veld ingingen met een instelling die leek alsof er tegen een veredeld huisvrouwenelftal gespeeld moest worden. In tegenstelling tot een week eerder, toen Engelbert in eigen huis met strijd en passie werd verslagen, leek het er op dat Stedum wel even van TEO dacht te gaan winnen. Hier speelden de gastheren ook een duidelijke rol in, want bij aankomst werd verteld dat men blij was als de schade beperkt werd gehouden. Tactisch goed gespeeld zal ik maar zeggen, want de gemiddelde speler van Stedum is best beïnvloedbaar door deze soort van voorinformatie.

Ook in de kleedkamer en tijdens de warming-up heerste een hele andere sfeer. Was het een week eerder nog ijzig stil in het kleedhok, nu werd vrolijk het clublied uit volle borst gezongen en gefloten. En werden de danspasjes voor het Sunsation Dance-event alvast doorgenomen. Maar alsof dat nog niet erg genoeg was ging het bij de warming-up totaal ergens anders over. Iedere speler heeft zo zijn eigen wedstrijdvoorbereiding. Deze begint al op de vrijdagavond, want wil je een beetje acceptabel aan de aftrap verschijnen dan hou je hier op vrijdag natuurlijk rekening mee. Of niet.... Zo brachten Tiemen, Matthijs en Robbert de vrijdagavond met een combinatie tussen Zorba de Griek en bier door. Moet kunnen. Waarschijnlijk zijn elkaars wegen op de avond gescheiden, want Robbert heeft daarna zijn PC nog even een slinger gegeven. En blijkbaar heeft Tim op datzelfde moment ook gedacht van laat ik daat maar even doen. Van Tim is immers bekend dat hij niet drinkt op vrijdagavond. Daarentegen haalt hij de schade op zaterdag dubbel en dwars in. Mocht je denken dat beide heren een spelletje zouden gaan spelen, nee dat was niet zo. Men ging namelijk googlen op namen van mooie Thaise vrouwtjes. En niet om deze aan te trekken als huisvrouw. Vooral Tim bleek een kenner op dit gebied want namen als Tiana Lynn en Sasha Grey (geboren als Marina Ann Hantzis) passeerden de revue. Deze laaste schijnt een behoorlijk talentvol iemand te zijn, gezien de enorme prijzenkast. Zo werd in het verleden de XBIZ- en de FAME award gewonnen. Een goed journalist doet immers altijd research en ik moet zeggen dat Robbert en Tim er wel kijk op hebben. Omdat er ook jongere lezers onder ons zijn zal ik het hier bij laten.

Trainer Nieborg had een duidelijk verhaal voor aanvang van de wedstrijd. Als Stedum met dezelfde mentaliteit het veld in zou gaan als een week eerder dan zag hij de wedstrijd met vertrouwen tegemoet. Aangezien TEO spelers als de gebroeders Reitsma en Joldersma miste was te verwachten dat zij dit gemis zouden compenseren met een portie strijd. Op een zwaar veld werd al snel duidelijk dat het advies van Nieborg niet overgenomen werd. Want wat begonnen we weer slap aan de wedstrijd. Werkelijk alles ging mis, ballen sprongen van de voet en als we in balbezit waren dan waren we dat ook heel snel niet meer. Dankzij een uitstekende redding van Dirk op een kopbal van één van de gastheren mochten we met een 0-0 ruststand nog tevreden zijn. Want Stedum wist er barweinig tegenover te zetten. Dat libero Klaas Lubbers opstoomde en voor het meeste gevaar zorgde zegt al genoeg.

Als je met een instelling als de onze het veld in gaat dan is het lastig om na de rust de knop om te zetten. Dat gebeurde dus ook niet, dus het wedstrijdbeeld leek een beetje op de eerste helft. Vooral de verdediging van TEO had een gemakkelijke middag, want het leek alsof Stedum zonder aanvallers speelde. Dit deed trainer Nieborg besluiten om topscoorder Siebrand Dijkema vroegtijdig naar de kant te halen. Dijkema is de komende twee wedstrijden afwezig in verband met een vakantie naar.......Thailand. Wellicht dat hij daar wat contacten kan leggen voor Tim en Robbert. Het was typerend dat de topscoorder naar de kant werd gehaald, het geduld van de trainer en het krediet van Dijkema waren op. TEO leek op voorsprong te komen, maar toen bleek dat de bal door het zijnet werd geschoten werd de treffer alsnog geannuleerd. Later schoot de thuisploeg nog op de paal en zo mocht Stedum dus van geluk spreken dat het 0-0 bleef. De enige kans van de gasten kwam op naam van invaller Diederik Dijk, maar zijn schot was te slap. En zo eindigde de wedstrijd zoals deze begon.

De teleurstelling was groot, want Stedum had een beste slag kunnen slaan door de nederlangen van zowel Engelbert als Pelikaan S. Volgende week wacht ZEC, een ploeg die het ook vooral van de inzet moet hebben. Hopelijk zijn alle 14 spelers zich daarvan bewust. Wat minder bier op de vrijdag en laat de computer maar even uit. Drie punten is het enige wat telt nu.