Zwak Stedum pakt in slotminuten zege op Groen Geel

STEDUM - Een zwak spelend Stedum heeft zaterdag toch drie punten weten over te houden aan het duel met Groen Geel uit Groningen. Wat de Stedumers deze middag lieten zien was niet best en de gasten verdienden qua veldspel de overwinning. Na een 0-1 achterstand wisten de Stedumers echter in de laatste zeven minuten de stand om te buigen in een 3-1 overwinning.

Stedum begon met A-junior Mathijs Colstee in de basis. Jacco Santing wasafwezig door een rugblessure, terwijl Bard Dekker in China verbleef voor werkzaamheden. Ronald Werkman en Jaap Dijkema begonnen op de bank samen met de A-junioren Wolter van Zanten en Yannick van der Berg. In de beginfase was Stedum de ietwat betere ploeg, al kon dit overwicht niet worden omgezet in kansen. En hoe verder de eerste helft vorderde, des te beter de Stadjers in hun spel kwamen. Voetballend waren de gasten na tien minuten de betere en dit resulteerde in aantal opgelegde kansen. Maar net als de voorgaande wedstrijd tegen Appingedam waren deze kansen niet voor Groen Geel weg gelegd. Stedum kon daar nog wel iets tegenover zetten, zoals een kopbal op de lat van Ferdi De Jonge en een schot van Marcel Mulder dat over ging. Siebrand Dijkema, normaal gesproken de gevaarlijkste man aan Stedum-zijde kwam er niet aan te pas en lag aan de ketting bij zijn directe tegenstander. Tegenvaller voor Stedum was dat Mathijs Colstee met een blessure het veld moest verlaten. Daardoor kwam Ronald Werkman eerder dan verwacht binnen de lijnen. Beide ploegen wisten dus niet tot scoren te komen en dat was vooral opvallend aan de kant van Groen Geel, aangezien de ploeg een handvol grote kansen kreeg.

Onverdiend

Na de rust veranderde er weinig aan het spelbeeld. De gasten hadden een verzorgder veldspel en Stedum kwam geen moment goed in de wedstrijd. Het enige verschil met de eerste helft was dat Groen Geel minder kansen wist te creeeren. Ook de thuisploeg werd voorin niet gevaarlijk en zo werd er aan de kant gezegd dat de ploeg die als eerste zou scoren de punten mee zou nemen. Dat Groen Geel even later toch op voorsprong kwam was niet onverdiend. Eén van de aanvallers kon ongehinderd opkomen en met een droge knal Boelie de Sturler kansloos laten: 0-1. Niet veel later leek de wedstrijd beslist te worden. Groen Geel wist door de verdediging van Stedum heen te snijden en stond opeens alleen voor doelman De Sturler. Maar met een uiterste krachtinspanning wist De Sturler redding te brengen en Stedum nog in de wedstrijd te houden. De wedstrijd naderde het einde en Stedum leek met lege handen de kleedkamer in te gaan. Een klein slooffensief werd er nog uit geperst en zeven minuten voor tijd wist Ronald Werkman de gelijkmaker tegen de touwen te werken. Werkman sneed het strafschopgebied in en wist met een hard schot de keeper kansloos te laten. Met de aanmoedigingen vanaf de tribune ging de thuisploeg op jacht naar meer en rook het bloed. En twee minuten later lag daar de bal wederom in het netje van de gasten. Invaller Yannick van der Berg zette goed druk op de keeper van de gasten en met een beetje geluk verdween de bal via hem in het vijandelijke doel. De gasten vonden dat er een overtreding aan dit doelpunt vooraf ging, maar de scheidsrechter wees terecht naar de middenstip. Groen Geel moest nu wel risico's gaan nemen en dit resulteerde in ruimte voor de Stedumers. Ronald Werkman werd diep gestuurd over rechts en met een sublieme stiftbal wist hij de 3-1 op het scorebord te zetten.

Niet veel later was daar het eindsignaal en kroop Stedum door het oog van de naald. Belangrijke punten kunnen weer aan het totaal worden toegevoegd, maar over het getoonde spel kon men niet tevreden zijn. Begrijpelijk gingen de gasten teleurgesteld richting kleedkamer met in hun achterhoofd dat ze dure punten heben laten liggen in Stedum.